معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

شیوه‌نامه انتخاب روستا‌ی قرآنی کشور بررسی شد

24 دی 1399

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور با بررسی شیوه‌نامه آن برگزار و طی آن مقرر شد تا در سال اول، این طرح محدود به انتخاب یک روستا نشده و ۱۰ روستا انتخاب شود.

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، حجت‌الله غلامعلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت و نمایندگان برخی از دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد.
مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت با اشاره به اینکه در جلسه اول در مورد کلیات این برنامه به عنوان یک رویداد جریان‌ساز ملی بحث و گفت‌وگو شد و مقرر شد، ملاحظات و پیشنهادات شیوه‌نامه روستای قرآنی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، گفت: در جلسه قبل، مصوب شد تا در سال اول، خود را محدود به انتخاب یک روستا نکرده و ۱۰ روستا را به عنوان روستا‌ی قرآنی انتخاب کنیم. بر همین اساس در این جلسه به بررسی شیوه‌نامه و شاخص‌های انتخاب روستا‌های قرآنی می‌پردازیم.

حجت‌الله غلامعلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با طرح یک پیشنهاد در خصوص انتخاب روستا‌های برتر قرآنی از میان ۱۰ روستای انتخاب شده به صورت سالانه گفت: باید تلاش کنیم در کنار جامعه روستایی به جامعه عشایری هم توجه شود و خالی از لطف نیست که به ظرفیت عظیم فرهنگی و اجتماعی‌ای این قشر از جامعه هم در بُعد قرآنی توجه شود؛ لذا عشایر را هم می‌توان در این ساختار دید و طرح را با عنوان روستا‌ها و عشایر قرآنی مطرح کرد.

وی افزود: برای انتخاب روستای قرآنی ضرورت ندارد تا شاخصی چون تعداد شهدای آن روستا را ملاک قرار دهیم، چرا که ممکن است یک روستا شهید کم داشته باشد، اما فعالیت قرآنی گسترده‌ای داشته باشد. بر همین اساس نیاز است که به شکل دیگر به این قضیه نگاه کرد. به عنوان مثال می‌توان میزان فعالیت‌های قرآنی روستا را شاخص قرار داد.

به گزارش ایکنا، سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: مهمترین کاری که در رابطه با این موضوع باید انجام دهیم، این است که طرح روستا‌های قرآنی کشور را برای تصویب به شورای فرهنگ عمومی ببریم و مصوبه‌ای کشوری داشته باشیم.
وی افزود: در کشور ما ۲۱ میلیون نفر ساکن روستا‌ها هستند، که ناچیز‌ترین سهم را از فرهنگ و هنر می‌برند، لذا توجه به این موضوع می‌تواند این سهم را بالاتر ببرد. از طرفی توجه به هویت روستایی هم در این طرح می‌تواند کمک کند. در خصوص بخش عشایری نیز حدود یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر عشایر داریم که اگر این بخش هم دیده شود، می‌تواند کار را تکمیل کند.
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به شاخصه‌های انتخاب روستا‌ی قرآنی کشور گفت: حدود ۱۳ هزار مرکز فرهنگی و هنری مساجد در روستا‌ها مستقر هستند و می‌توان طرح تلاوت نور را به این شاخص‌ها اضافه کرد. بحث تفسیر و جلسات تفسیر از دیگر مواردی است که باید در شاخص‌ها دیده شود. همچنین بحث صحیفه‌خوانی و نهج‌البلاغه طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید در کنار آموزش قرآن مورد تأکید قرار گیرد.
سعادتی تصریح کرد: نکته بعدی بحث پخش اذان است. امروز در روستا‌ها هنوز هم افرادی را داریم که از پشت بام اذان می‌گویند و ما با تقویت این کار می‌توانیم این فرهنگ را هم احیا کنیم. توجه به فعالیت‌های قرآنی بانوان هم باید در شاخص‌ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین تولیدات فضای مجازی هم بهتر است در شاخصه‌ها مد نظر باشد. بحث تولیدات به معنای ایجاد کار فاخر قرآنی و تولیدات مرتبط با این حوزه هم از دیگر موارد مورد تأکید است.
وی با اشاره به اینکه در موضوع انتخاب روستای قرآنی موضوع کتابت را هم باید در نظر گرفت، گفت: همچنین بحث زادگاه نخبگان قرآنی را هم باید در این طرح دید، چراکه موضوع مهمی است. در بحث کرسی پژوهشی هم بهتر است فعالیت‌های پژوهشی را ارائه کنیم و شاخص‌ها قابلیت احصا داشته باشند. بحث بعدی هیئت انتخاب است و بهتر است مانند بسیاری از حوز‌ها آن‌ها را دخیل کنیم تا مشارکت همه روستا‌ها را در این طرح داشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین الهایی‌سحر، معاون توسعه ارتباطات و مشارکت های سازمان دارالقرآن به عنوان نماینده سازمان دارالقرآن در این جلسه گفت: شاخص‌های انتخاب باید قابل دفاع باشند و بتوانیم آن را احصا و از آن دفاع کنیم. در موضوع روستا، دو رکن داریم؛ ابتدا جلسات خانگی قرآن است که به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم مورد تأکید است و دیگری کیفیت این جلسات است، چراکه در برخی از آن‌ها ضد ارزش‌های را هم شاهد هستیم، لذا باید خروجی این جلسات را هم احصا کنیم. مسئله اصلی این است که باید دید شاخصه‌ها تا چه حد می‌تواند در تحقق روستای قرآنی اثربخش باشد. همچنین باید دستگا‌های دخیل در این موضوع را ببینیم و حضور آن‌ها را ارزیابی کنیم که چقدر فعالیت‌های قرآنی نتیجه‌بخش بوده است.
منبع:ایکنا

  • 24 دی 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011