معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

اجرای الگوی کشت، تنها راه نجات کشاورزی ایران

26 خرداد 1400

استفاده از الگوی کشت، تنها راه نجات کشاورزی ایران و رهایی از وضعیت فعلی تولید کم یا زیاد یک یا چند محصول است.
در حال حاضر برخی محصولات به‌حدی زیاد تولید می‌شوند که قیمت آن‌ها فوق‌العاده پایین می‌آید و برعکس، تولید کم برخی محصولات، باعث افزایش قیمت نامعقول آن‌ها می‌شود و رهایی از این وضعیت به‌جز با اجرای الگوی کشت امکان‌پذیر نیست.
اجرای طرح الگوی کشت، آرزوی وزارت جهاد کشاورزی و دولت است. اگرچه وزیر فعلی جهاد کشاورزی نیز اقدامات جامعی در این خصوص انجام داده، اما مشکل این‌جاست که اجرای الگوی کشت کار بسیار سختی است، زیرا کشاورز ایرانی تنها محصولی را می‌کارد که تجربه کاشت یا بازار فروش آن محصول را به‌طور سنتی داشته باشد.
باید گفت زمانی می‌توانیم کشاورز را به تغییر نوع کشت ترغیب کنیم که زیرساخت‌های لازم را از نظر آموزشی، حمایت‌های فنی و تکنیکالی روی زمین زراعی و همچنین بازار مناسب را برای محصولات کشاورزی فراهم کنیم، به‌نحوی که کشاورز اطمینان خاطر داشته باشد محصولی را که می‌کارد، در زمان برداشت قطعاً به فروش خواهد رسید.
در طول چند دهه گذشته، هیچ برنامه کشت مدون و سیاست‌گذاری‌شده‌ای در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است و در برخی مواقع به‌دلیل نیاز کشور به برخی محصولات ازجمله دانه‌های روغنی، ذرت، گندم و… حمایت‌هایی انجام‌ شده که اکنون این حمایت‌ها نیز کم‌رنگ شده.
در شرایط فعلی مدیریت فعلی وزارت جهاد کشاورزی علاقه‌مند به اجرای طرح الگوی کشت است، اما این کار به‌جز با عزم ملی امکان‌پذیر نیست و یک وزارتخانه به تنهایی امکانات و ابزار اجرای الگوی کشت را ندارد. علاوه‌بر این، در اجرای این طرح، تشکل‌های کشاورزی و بخش خصوصی هم باید وارد عمل شوند. زمانی می‌توانیم بگوییم الگوی کشت در کشور در حال اجراست که شاهد تعادل نسبی در قیمت‌ها باشیم و محصولات کشاورزان نیز روی دستشان نماند. بالارفتن عجیب قیمت برخی محصولات کشاورزی، منجر به نابودی کشاورزان و واردشدن آسیب و فشار مالی به مصرف‌کنندگان می‌شود.

  • 26 خرداد 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

برچسب ها : ،

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011