معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

وبینار روز جهانی توسعه روستایی

18 تیر 1403

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی توسعه روستایی، شرکت مادرتخصصی و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، وبینار “زنان و توسعه روستایی” را با همکاری مرکز توسعه روستایی منطقه آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP) در ۱۶ تیر ۱۴۰۳ برگزار کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادرتخصصی؛ در این وبینار فعالیت ها و تجارب شرکت مادر تخصصی، دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، مرکز توسعه روستایی منطقه آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP)، تجارب کشور بنگلادش، صندوق های حمایت از فعالیت های زنان روستایی، سازمان های مربوط به توسعه بخش کشاورزی و فعالان این بخش به خصوص در زمینه حمایت از توسعه زنان روستایی تشریح و به اشتراک گذاشته شد.

ایتدا سحر اقدسی، معاون دفتر توسعه فعالیت‌ های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی با خوش آمدگویی به حضار و بیان اهمیت بخش کشاورزی به خصوص کشاورزی روستایی در توسعه کشور و نقش زنان روستایی، وبینار را آغاز کرد.
سپس عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی، گفت: توسعه روستایی که عمده فعالیت شرکت مادرتخصصی است، با هدف تقویت پایداری اجتماعی، افزایش تولید محصولات کشاورزی، توسعه اقتصادی مناطق روستایی و حمایت های درآمدی را تقویت می کند. توسعه روستایی و تولید محصولات کشاورزی برهم منطبق و همسو هستند.او با تاکید بر توسعه روستا به عنوان پیش نیاز توسعه کشور، هدف از تاسیس و فعالیت شرکت مادرتخصصی را کمک به رشد بخش کشاورزی در تمامی سطوح خواند و توسعه زنان روستایی را از جمله المان های توسعه روستایی دانست.

در ادامه محمدمهدی قاسمی، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت باید برای توسعه روستا و زنان روستایی بیش از پیش تلاش کرد زیرا در پایداری روستا، زنان نقش اصلی را به عهده دارند. وی یکی از اهداف موسسه را توانمندسازی زنان روستایی و عشایری خواند.

چردساک ویراپات، مدیر کل مرکز توسعه روستایی منطقه آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP)، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این وبینار و تبریک روز جهانی توسعه روستایی، با این توضیح که هدف از سازمان سیرداپ بهبود وضعیت زندگی مردم بالاخص قشر روستایی از طریق کمک های فنی و انتقال تجارب موفق در زمینه های تسهیل گری بین المللی است گفت: به این دلیل که زنان در خانواده روستایی نقش اصلی را دارند لذا با استفاده از آموزش و ظرفیت سازی می توان به رشد نقش آن ها کمک کرد. متن کامل سخنرانی ایشان در لینک انتهای متن آمده است.
سمیه رشید، فعال در حوزه توسعه زنان از کشور بنگلادش و مدیر دفتر سازمان مسئولیت اجتماعی آسیا در بنگلادش، با اشاره به این نکته که باید از لحاظ اجتماعی نیز زنان را حمایت و تقویت کنیم گفت: برای توامندسازی زنان آموزش تنها کافی نیست و باید جامعه پذیرای زنان به عنوان رهبران و پیش روان توسعه باشند. بدون در نظر گرفتن نقش زنان روستایی، توسعه روستایی بی معنی است. او در ادامه تجربیات موسساتی مثل BRAC و International Development Enterprises (IDE) در این زمینه را به اشتراک گذاشت. فایل ارائه وی در لینک انتهای متن آمده است.

سید وحید سعادت، معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی به خصوص در روستاها، فعالیت ها و برنامه های این معاونت برای توسعه پایدار و حمایت از بخش کشاورزی روستایی را بیان کرد.
لعلا قاسمی، مدیر عامل صندوق حمایت از فعالیت های کشاورزی زنان روستایی استان کردستان سخنران بعدی بود که در خصوص فعالیت های صندوق در راستای توانمندسازی زنان روستایی استان بالاخص در زمینه اقتصادی توضیحات مبسوطی ارائه داد.

در ادامه مدیرعامل صندوق اعتبارات خرد روستای داوود آباد شهرستان آرادان سمنان به فعالیت های این صندوق پرداخت. وی توضیح داد که مدیریت کمبود آب، کلاس های زنبورداری، مشاغل خانگی، بازاریابی محصولات، تفکیک زباله از مبدا، تورهای مسافرتی، کاشت سبزیجات و ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس و … از جمله آموزش و برنامه هایی بوده که این صندوق برای اعضا خود یعنی زنان روستایی برگزار کرده است.

در انتها مریم طهماسبی، مشاور وزیر در امور زنان و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، از اقدامات صورت گرفته توسط این دفتر در راستای توسعه بخش کشاورزی و فعالیت های زنان به خصوص فعالیت های زیست محیطی مانند تولید محصولات کشاورزی با کاهش یا عدم استفاده از سموم و تولید زباله کمتر توضیحاتی ارائه داد.
در انتها، محمدمهدی قاسمی، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، استفاده از تجارب سایر کشورها را بالاخص کشورهایی مثل بنگلادش را که در توسعه اقتصادی و روستایی پیشگام بودند را تاکید نمود.

علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی در خاتمه بیان کرد: تقویت صندوق های زنان روستایی، هم افزایی و اصلاح فرایند توسعه آن ها با همکاری هر دو سازمان (شرکت مادر تخصصی و موسسه) از اهم برنامه های آتی است.

  • 18 تیر 1403
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |


پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011