معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

کودکان با تشکیل صف، کتابخانه را غیررسمی افتتاح کردند

1 مرداد 1403

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گزارشی به تشکیل صف برای عضویت در کتابخانه روستای اله چال بابل و افتتاح غیررسمی آن با حضور کودکان و اهالی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گزارشی به تشکیل صف برای عضویت در کتابخانه روستای اله چال بابل و افتتاح غیررسمی آن با حضور کودکان و اهالی پرداخت که متن آن در ادامه آمده است.

ساعت هشت صبح و اهالی روستا زودتر از اعلام رسمی برگزارکنندگان در مسیر کتابخانه اله‌چال حاضر شدند و منتظر اتفاقی بزرگ در روستا بودند که باید ۱۱ سال قبل رقم می‌خورد.

زمینی که سال ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی شد و قرار بود دوساله با ساخت کتابخانه روستاییان را خوشحال کند، به دلیل نبود اعتبار بلاتکلیف رها شده بود. پروژه‌ای به مساحت ۴۵۰ مترمربع با ۳۷۰ مترمربع زیربنا در ۲ طبقه و مردم روستایی که ناامید از اتمام آن در تلاش و پیگیری بودند تا اعتباری از سوی دولت برسد و بتواند با افتتاح آن، از طی مسافت یک ساعته برای مطالعه تا مرکز شهر نفسی راحت بکشند.
به پیشنهاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، جلسه‌ای در محل پروژه تشکیل شد تا با حضور فرماندار شهرستان، مدیرکل امور روستایی استانداری، شهردار و خیران روستا اتفاق جدیدی برای پروژه رقم بخورد. این جلسه در ۱۱ اردیبهشت برگزار شد و تصمیم بر اتمام پروژه‌ای گرفتند که بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت تا به بهره‌برداری برسد.

از زمان شروع مجدد پروژه، کودکان روستایی در کتابخانه نیمه‌کاره همراه بوده و همکاری داشتند تا انتظار کتابخانه‌دار شدن، هر چه زودتر به پایان برسد.

روزهای نزدیک افتتاح شاهد بودیم که محسن، فرزند کارگر روستایی، همراه پدر می‌شد تا کتابخانه را از نزدیک، زودتر از بقیه بچه‌ها ببیند؛ یا مهدی یازده‌ساله که همراه دیگر همکلاسی‌ها در جابه‌جایی تجهیزات کمک‌کار کتابداران بود و با عشق به این کار نگاه می‌کرد.

پایان امتحانات بهانه‌ای شده بود که همه کودکان حتی از روستاهای دیگر هم در بخش کودک خالی کتابخانه گرد هم می‌آمدند تا سکینه بیژنی، کتابدار کتابخانه، را «خاله» صدا کنند و با کتابخوانی و قصه‌های او طول روز را سپری کنند.
۱۱ تیر روز رسمی افتتاح رسید و همان کودکان روستا حالا با لباس رسمی آمدند و برای ورود به کتابخانه اجازه نداشتند، تا این که مراسم افتتاح به طور رسمی تمام شود؛ اما این اصرار و شوق بچه‌ها مدیرکل کتابخانه‌ها را به تغییر رویه مجبور کرد و کتابخانه قبل از افتتاح رسمی به روی کودکان باز شد و صف عضویت کودکان و نوجوانان، این کتابخانه را متفاوت افتتاح کرد.

سرانجام این پروژه سیزده‌ساله در کمتر از ۶۰ روز به اتمام رسید و همزمان با اربعین شهدای خدمت و با حمایت خیران، اهالی روستا و اعتبارات ویژه استانی، کتابخانه «طلوع اندیشه» با بخش‌های مختلفی چون مخزن، ۲ سالن مطالعه مجزا، بخش کودک، سالن کنفرانس، کلاس آموزشی، نمازخانه و بخش نشریات در روستای اله‌چال شهرستان بابل افتتاح شد؛ اما به دست کودکی با لباس محلی که ساعتی پیش عضو کتابخانه شده بود.

گفتنی است، اله‌چال، روستایی از توابع بخش لاله‌آباد شهرستان بابل در استان مازندران است که ۱۲۰۰ نفر جمعیت دارد و در همین مدت کوتاه ۲۲۰ نفر به عضویت کتابخانه درآمده‌اند.

  • 1 مرداد 1403
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |


پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011