معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

تلاش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای ایجاد دبیرخانه فهرست بهای پسماند

20 مرداد 1403

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار شیراز گفت: ایجاد دبیرخانه فهرست بهای رشته پسماند یکی از نیازهایی است که برای پیشبرد اهداف مدیریت پسماند در سراسر کشور احساس می‌شود، به همین جهت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات لازم برای ایجاد دبیرخانه را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح‌الله خوشبخت امروز _پنجشنبه هجدهم مرداد_ در چهل‌وسومین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تهیه فهرست بهای رشته پسماند اظهار کرد: با توجه به وجود ۳۱ مرکز استان و بیش از ۱۰۰۰ شهر کوچک و بزرگ و چند ده هزار روستا در کشور که نیاز به خدمات در حوزه مدیریت پسماند دارند، همچنین اختصاص بخش زیادی از هزینه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نبود مبنا شاخصی برای محاسبه و آنالیز هزینه این خدمات در کشور، ضرورت داشتن شاخص و مبنای محاسبه هزینه‌ها در حوزه خدمات عمومی و مدیریت پسماند بیش از پیش احساس می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه متولی اجرای نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور و مرجع رسمی تدوین فهارس بها است، برای تدوین این فهرست، کارگروه تخصصی در سال ۱۳۹۸ تشکیل شد.

وی افزود: بر این اساس ابتدا ابلاغ مصوبه و تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پیمانکاران مدیریت پسماند، تعدادی از سازمان‌های مدیریت پسماند و سازمان برنامه و بودجه انجام شد و در گام دوم تشکیل جلسات مقدماتی برای تعیین اهداف، بیان زبان مشترک و مشخص کردن مقروضات اولیه، همچنین بررسی اولیه موضوعات توسط اعضای کارگروه کارشناسان و مدیران متخصص انجام شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار شیراز ادامه داد: در گام بعدی فصل‌بندی موضوعات برای تفکیک زمینه‌های مورد نیاز برای تدوین فهرست بهای تخصصی مجزا انجام شد.

خوشبخت گفت: در ادامه جست‌وجو و بررسی تک‌به‌تک منابع علمی معتبر خارجی و داخلی برای بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات در هر فصل انجام شد و جمع‌بندی اولیه نتایج حاصل از بررسی موضوع بند سه بر اساس دانش و تجارب فنی و اجرایی اعضا صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تهیه فرم‌های نظرسنجی بر حسب نیاز از اعضا و توزیع جهت تکمیل در مدت زمان مقرر، تهیه فرمت اولیه برای ردیف‌های هر یک از فصول، تأیید فرمت پیشنهادی و تکمیل آن با استفاده از محتوای فایل‌های ارسالی هر یک از اعضای گروه، تشکیل جلسات متعدد حضوری و مجازی برای بررسی فرم‌های تکمیل شده و انجام اصلاحات اولیه مورد نیاز و بررسی نظرات مثبت و منفی اعضای تجمیع نتایج اولیه و ارسال به اعضا جهت بازبینی و بررسی مجدد و مطابقت با رفرنس‌های موجود از دیگر مراحل انجام شده برای تدوین فهرست بها بوده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار شیراز ادامه داد: در گام بعدی تنظیم مقدمه و بخش‌های مورد نیاز به صورت جمعی در جلسات، مطابقت فرمت ردیف‌های هر فصل با فرمت فهرست بهای موجود، کارسنجی ردیف‌ها برای حصول اطمینان از صحت و دقت مطالب، تنظیم ردیف‌ها و صحت‌سنجی مجدد آن در جلسات اعضا به‌صورت حضوری و مجازی، بازبینی مجدد ردیف‌های فهرست بها، بررسی عوامل چهارگانه ردیف‌های فهرست بها و جمع‌بندی نهایی و تنظیم متون ردیف‌ها و مقدمه فصول، ارسال به سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت.

خوشبخت با بیان اینکه تأیید نهایی فهرست بها توسط سازمان برنامه بودجه کشور انجام و سپس ابلاغ آن توسط سازمان بنا بودجه کشور انجام شد، گفت: در این راستا ۱۷ جلسه حضوری و ۲۲ جلسه مجازی برگزار شد و تعداد ساعت کار تیمی در قالب جلسات حضوری و مجازی بیش از ۲۰۰۰ ساعت بوده است.

وی تصریح کرد: ایجاد دبیرخانه فهرست بهای رشته پسماند یکی از نیازهایی است که برای پیشبرد اهداف مدیریت پسماند در سراسر کشور احساس می‌شود، به همین جهت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات لازم برای ایجاد دبیرخانه را انجام داده است، همچنین هزینه مناقصات خدمات شهری در برخی شهرها با استفاده از فهرست بهای رشته پسماند انجام شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار شیراز اظهار کرد: اقدامات دبیرخانه فهرست بهای رشته پسماند شامل تهیه پروژه نمونه تعدیل برای فهرست بها، دریافت قیمت‌های عوامل چهارگانه از مراجع مختلف به‌صورت فصلی، ارائه قیمت‌ها به سازمان برنامه بودجه طبق فرمت سازمان برای تعدیل‌های فصلی، تشکیل کمیته بازنگری فهرست بها و بازنگری آن تعریف ردیف جدید در بعضی فصول بوده است.

خوشبخت ادامه داد: جلسات بازنگری فهرست بهای رشته پسماند در سال ۱۴۰۳ نیز برگزار خواهد شد و نظرات ارائه شده کلان‌شهرها و شهرها در جلسات بررسی و پس از تصویب اعمال خواهد شد؛ این موضوع موجب پویایی فهرست بها و امکان تغییرات لازم را خواهد داد.

کد خبر ۷۷۹۲۱۱

  • 20 مرداد 1403
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011