معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

توسعه پایدار روستایی مستلزم تصمیم‌گیری و مدیریت دقیق و کارآمد است

3 دی 1396
دستيابي به توسعه پايدار روستايی

دست یافتن به توسعه پایدار روستایی که بتواند نیازهای جامعه محلی و روستانشینان را برآورده ساخته و موجب رضایتمندی و رفاه عمومی شود، با برخورداری از برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مشارکتی امکان‌پذیر است.

در سال ۸۳ همزمان با دوره دوم شورای اسلامی، دهیاری قردین از توابع بخش مرکزی ساوه، برای اجرای برنامه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی جمعیت ۳۸۰ خانواری این روستا فعالیت خود را آغاز کرد.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این اقدامات با مسلم فلاح دهیار روستای قردین ساوه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

لازمه عمرانی روستایی چیست؟

فلاح: برنامه‌ریزی و مدیریت روستایی، توزیع متعادل امکانات و خدمات‌رسانی بهینه به سکونتگاه‌های روستایی و تلاش برای عمران و آبادانی جزئی از دستیابی روستاییان به توسعه پایدار است.

اعضای شورای اسلامی به همراه دهیار، برای تحقق این امر سعی در کاهش نابرابری‌ها و ایجاد تعادل از طریق تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد محرومیت‌زدایی، توزیع متعادل و متوازن منابع، امکانات، خدمات رسانی و گسترش همه جانبه نتایج مثبت توسعه یافتگی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی دارند.

برای رسیدن به توسعه در روستاها نیازمند تغییر رویکردها در سطوح کلان، ملی، منطقه‌ای تا سطوح خرد هستیم، دهیاری به عنوان نهاد مدیریتی غیردولتی و دارای نقش واسطه‌ای میان مردم و دولت در عرصه‌های عمومی حیات اجتماعی و اقتصادی روستاییان شناخته می‌شود.

 

دهیاری‌ها چگونه به خودکفایی مالی دست پیدا کنند؟

فلاح: با وجود این شرایط، ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای خودکفایی دهیاری‌ها و مدیریت درون‌زای توسعه روستایی الزامی است، در چارچوب مدیریت مناسب و هوشمند، بسیج تمامی ظرفیت‌های درونی و بیرونی برای خودکفایی مالی دهیاری‌ها در راستای گسترش برنامه‌های عمرانی و ارائه خدمات در روستاها امری اساسی است.

ضرورت دارد که با نگاهی به قوانین و مقررات کلان درباره درآمدهای ملی و محلی به ارائه راهکارهای جذب، بالفعل سازی و تنوع بخشی منابع درآمدی روستاها اقدام شود.

 

تعامل در امور روستایی چگونه است؟

فلاح: برخی مسئولان محلی به دلیل ناآگاهی و یا کم آگاهی از قانون در روند انجام طرح‌ها، برنامه‌ها و امور مختلف شورا و دهیاری مانع‌تراشی کرده و روند اجرای پروژه‌ها را کند می‌کنند.

تائید مسائل فنی و مالی مربوط به وظایف دهیار است،مصوبه و طرحی که در صحن شورای اسلامی روستا تهیه و برای تائید در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد گاها با دخالت در مسائل فنی و مالی، دهیاری و شورای اسلامی روستا را با مشکل مواجه می‌سازند.

در صورتی که تمامی مسئولان با آگاهی از مفاد قانون، در چارچوب آن حرکت کنند شاهد شتاب توسعه روستا در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و … خواهیم بود.

دهیاری با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد باید بتواند پروژه‌ها و برنامه‌های مورد نیاز را در روستا اجرا کند، متاسفانه به دلیل بی‌اطلاعی از قانون، گاهی مسئولان مربوطه در کوچک‌ترین موضوعی نظرات خود را همچون نصب و عزل نیروی انسانی مشغول در دهیاری تحمیل می‌کنند که این‌گونه اقدامات از سوی مجموعه فرا دستی، مدیریت مطلوب روستایی را دچار چالش می‌کند.

اگر در چارچوب قانون به روستاها توجه نکنیم و تحقق توسعه روستایی را نادیده بگیریم باید هزینه چندین برابری را برای آسیب‌های ناشی از فشار جمعیت به شهرها متحمل شویم.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دهیاران در مسائل مختلف امری ضروری است، چرا که این مهم نقش برجسته‌ای در توسعه جامعه محلی با توجه به اطلاع دقیق دهیار از مباحث حقوقی و قانونی دارد.

 

در حوزه عمرانی چه اقداماتی در سطح روستا انجام گرفته است؟

فلاح: هم اکنون پس از گذشت ۱۳ سال از تشکیل دهیاری در این روستا شاهد آسفالت معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها، گازکشی منازل مسکونی، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی هستیم که این امر رضایت روستاییان و مهاجرت معکوس را در پی داشته است.

برای جدول‌گذاری و آسفالت معابر این روستا در مجموع بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

احداث ساختمان دهیاری روستای قردین در سال ۸۷ با صرف ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار، ساماندهی گلزار شهدا و گورستان، تعریض پیاده رو و خیابان جمهوری بطول یک کیلومتر از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده در این روستا است، هم اکنون احداث فضای سبز و اجرای پیاده‌رو و نصب کف‌پوش، نصب ایستگاه اتوبوس، درختکاری، نصب سه دستگاه آب شیرین کن و پارک از مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجرا در روستای قردین این شهرستان است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

  • 3 دی 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011