معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستا و یک دنیا محرومیت؛ مشکلات دهیاران استان خراسان جنوبی را ببینید

30 مرداد 1400

عادلانه نبودن توزیع بودجه دهیاری‌ها بر اساس جمعیت و وسعت با توجه به پراکندگی روستاهای استان خراسان جنوبی و لزوم توزیع آن بر اساس میزان محرومیت، نداشتن قدرت اجرایی، نبود ثبات و امنیت شغلی برای دهیاران تنها بخشی از مشکلات دهیاران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، مدیریت به عنوان یکی از فعالیت‌های اجتماعی بشر سابقه‌ای بسیار دیرینه دارد، شاید مدیریت را بتوان یکی از مهمترین فعالیت‌ها در زندگی اجتماعی بشر امروز بدانیم و مدیریت و اداره روستا به دلیل تفاوت‌های مکانی و تنوع قومی و فرهنگی و عوامل تاثیرگذار بر اداره آن موضوع و مفهومی پیچیده است.

مدیریت روستایی از ارکان اصلی و جدانشدنی توسعه روستایی است زیرا در نبود مدیریت سازماندهی شده در نواحی روستایی برنامه‌های توسعه نیز با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو خواهد شد.

در حال حاضر مدیریت روستاهای کشور برعهده دو نهاد شورای اسلامی و دهیاری است که در این میان دهیاری‌ها به عنوان بازوی اجرایی و عامل اصلی توسعه روستایی محسوب می‌شوند و از سویی دیگر مقوله مهاجرت معکوس عنوان پرطمطراقی است که بارها از آن استفاده شده و اشاره به این موضوع دارد که برقراری و تمهید شرایط مناسب می‌تواند زمینه را برای بازگشت روستائیانی که عموما به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند فراهم کند.

اینکه در عمل چه میزان این مهاجرت معکوس محقق شده یک بحث است و اینکه چقدر توانسته‌ایم با بومی‌سازی ظرفیت‌ها زمینه بازگشت را فراهم کنیم مقوله دیگری است اما امروز مسئولان در نشست مشورتی دهیاران و بخشداران استان دور هم جمع شدند تا مشکلات این قشر را بشنوند.

ضعف قوانین در حوزه روستاها و دهیاری‌ها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ظهر امروز در نشست مشورتی بخشداران و دهیاران استان خراسان جنوبی با اشاره به این که تامین اعتبار دهیاری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده و فروش سوخت تامین می‌شود از ضعف قوانین در حوزه روستاها و دهیاری‌ها خبر داد.

قربانی گفت: تولید سرانه استان خراسان جنوبی نصف کشور است و با وجود ظرفیت‌های بسیار در استان به دلیل تکمیل نشدن چرخه تولید در آن درآمد پایداری وجود ندارد که این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزود: لایحه‌ای برای پیش‌بینی درآمد پایدار و حل بعضی از مشکلات دهیاری‌ها به مجلس ارائه شده است که با تصویب آن بعضی از مشکلات دهیاری‌ها برطرف می‌شود و در این راستا به دنبال تعیین تکلیف مدیریت روستاها هستیم.

در توزیع اعتبارات مربوط به دهیاری‌ها بازنگری شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه  با بیان این که با توجه به وضعیت تراکم جمعیت در روستاهای استان ضرورت دارد که در توزیع اعتبارات مربوط به دهیاری‌ها بازنگری شود اظهار داشت: اگر حمایت لازم از دهیاری‌های روستاهای مرزی انجام نشود شاهد به خطر افتادن امنیت به دلیل خالی شدن روستاهای مرزی استان از جمعیت خواهیم بود.

محمد فرهادی با اشاره به خشکسالی ۲۰ ساله در استان و وقوع بی‌سابقه خشکسالی در ۵۰ سال گذشته در سال جاری در استان افزود: باید تامین ماشین‌آلات مورد نیاز دهیاری‌ها با هدف ایجاد درآمد پایدار برای آنها باشد.

وی افزود: ارائه خدماتی که از دهیاری‌ها درخواست می‌شود خیلی بیشتر از وظایف آنها است و کم توجهی به جمع‌آوری پسماند در روستاها سبب ورود دستگاه‌های نظارتی شده و دهیاران هیچ اهرمی برای برخورد با تخلفات ساختمانی در روستاها ندارند.

هیچ ساخت و سازی در روستا نباید بدون نظارت فنی انجام شود 

کریمی مدیرکل دفتر خدمات عمرانی و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم در پاسخ به مشکلات مطرح شده توسط بخشداران و دهیاران گفت: با وجود این که انجام امور روستاها به دهیاران سپرده شده است دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند گذشته باید به ارائه خدمات خود در روستاها ادامه دهند.

وی افزود:‌ باید فرآیند صدور پروانه ساختمان در روستاها توسط دهیاران انجام شود اما هیچ ساخت و سازی در روستا نباید بدون نظارت فنی انجام شود و آیین‌نامه مربوط به جمع‌آوری پسماند روستایی تدوین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باید اعتبار لازم را در اختیار استانداری ها قرار دهد.

ناصری فرماندار بیرجند هم بر ضرورت بازنگری در قانون دهیاری‌ها و این که ۹۶ درصد دهیاران ساختمان لرزان دهیاری‌ها را با آبروی خود اداره می‌کنند بر تعیین تکلیف نشدن مدیریت روستاها و نبود دهیاری در بعضی از روستاها تاکید کرد.

طاهری بخشدار مرکزی فردوس و مصطفوی بخشدار مرکزی بیرجند هم به مشکلاتی چون عادلانه نبودن توزیع اعتبارات دهیاری‌ها، ضرورت تعیین تکلیف وضعیت استخدامی دهیاران ، مشکل استفاده از قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی، ضرورت برگشت عواید حاصل از فروش زمین به روستاها، حمایت نکردن بعضی از شورا ها از دهیاران، لزوم بازنگری در طرح‌های هادی و تخصیص اعتبار برای تکمیل آنها و غیره را از دیگر مشکلات موجود در مسیر کار دهیاران دانستند.

عادلانه نبودن توزیع بودجه دهیاری‌ها بر اساس جمعیت و وسعت با توجه به پراکندگی روستاهای استان و لزوم توزیع آن بر اساس میزان محرومیت، نداشتن قدرت اجرایی، نبود ثبات و امنیت شغلی برای دهیاران، نداشتن ماشین‌آلات خدماتی و عمرانی برای ارائه خدمات در زمان بحران، مشکل اعتبار برای انجام پروژه‌های عمرانی در روستاها و بدهکاری دهیاران به پیمانکاران، فراهم نبود زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در روستاها، افزایش قیمت زمین، نبود ابزار قانونی برای برخود با تخلفات ساختمانی در روستاها و غیره از جمله مشکلاتی بود که در این جلسه بیان شد.

  • 30 مرداد 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011