معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

مالابیج (مالاتا)

4 مرداد 1396

مالابیج یا مالاتا از غذاهای محلی گیلان و مازندران است. محلی‌ها این غذا را که از ترکیب ماهی سفید، سبزی‌های معطر، مغزگردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر مهیا می‌شود با حرارت آتش و زغال آماده می‌کنند. امروزه با وجود فر و ماکرویوها پخت این غذا راح‌تر و سریع‌تر شده است. علاقه‌مندان به غذاهای دریایی طبخ این خوراک خوشمزه را از دست ندهید!!

محلی‌ها اغلب مالابیج را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا بر این باورند که ماهی سفید نر از نوع ماده‌ی آن خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر است. بعد از پاک‌ کردن ماهی شکم ماهی را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند، سپس آن‌ را با حرارت آتش یا فر می‌پزند.

مواد لازم:

ماهی سفید بزرگ _ ۱ عدد
سبزی‌های معطر: نعناع، خنش (خلواش)، شوشاق یک دسته
رب انار _ ۲ قاشق غذاخوری
مغزگردو _ ۲۰۰ گرم
نمک و فلفل و گلپر _ به اندازه کافی

طرز تهیه مالابیج:

مغزگردو را با سبزی میسائیم یا چرخ می‌کنیم، مغزگردو و سبزی را با رب انار و گلپر و نمک و فلفل مخلوط می‌کنیم. آنگاه روی سطح ماهی کمی کارد می‌کشیم. باله‌های ماهی را با قیچی می‌گیریم، داخل گوش‌های ماهی را خالی می‌کنیم. شکم ماهی را یک چاک کوچک می‌دهیم، محتویات شکم ماهی را خارج می‌کنیم. بعد ماهی را تمیز میشوئیم و می‌گذاریم در صافی بماند تا آبش برود. سپس داخل شکم ماهی را از مایه مغزگردو و سبزی که حاضر کرده‌ایم پر می‌کنیم. دو لبه شکم ماهی را جفت می‌کنیم و با نخ و سوزن بخیه می‌زنیم. سپس سر و دم ماهی را بهم می‌آوریم و ماهی را گرد کرده در یک قابلمه مناسب قرار می‌دهیم و زیر و روی آن آتش زغال ریخته و ماهی را در حرارت ملایم می‌پزیم.

امروزه این خوراک ماهی را نیز می‌توان در فر به طریق آسان تر طبخ نمود. یعنی بعداز آنکه شکم ماهی را پر کردیم و دوختیم سینی فر را کمی چرب می‌کنیم، کمی آرد می‌پاشیم و ماهی را از پهلو روی سینی قرار می‌دهیم. در طبقه وسط فر با حرارت ۳۵۰ درجه به مدت یکساعت و نیم می‌پزیم. در این فاصله مقداری سس متشکل از آب انار و یک قاشق کره آب کرده و زعفران روی آن می‌دهیم تا ماهی خوشرنگ شود.

 

  • 4 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011