معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

آغاز برداشت محصول برنج درگیلان

7 مرداد 1396

رشت – ایرنا – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت عمومی محصول برنج در همه شهرستانهای استان خبر داد.

حبیب جهانساز روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مزارع شالیزاری گیلان در مرحله ظهور خوشه تا رسیدگی قرار دارند.وی خاطرنشان کرد :اکنون دوره نیاز شالیزار های استان به آبیاری تمام شده و شالیزار ها نیازی به سمپاشی برای مقابله با بیماری ویروسی بلاست و کرم ساقه خوار برنج ندارند .
جهانساز با تاکید از شالیکاران خواست از سم پاشی خودسرانه شالیزار ها خودداری کرده و چنانچه با مشکلی مواجه شدند کارشناسان گیاه پزشکی را در جریان قرار دهند.

وی همچنین یاداور شد: سه هزار دستگاه کمباین دروگر و بیش از ۸۰۰ دستگاه ماشین بسته بندی کاه و کلش برای خدمت رسانی به شالیکاران استان آماده شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت:خوشبختانه با اقبال عمومی مصرف کنندگان کشور به برنج ارگانیگ و با کیفیت داخلی طی چند سال اخیر ، همه تولیدات سالانه به بازار مصرف عرضه می شود و بر خلاف سالیان گذشته، هیچ برنجی در انبارهای کشاورزان و کارخانه داران باقی نمی ماند .
حبیب جهانساز گفت : در سال های گذشته به دلیل تبلیغات واهی و گسترده، اکثر بازار برنج کشور در تصرف انواع برنج خارجی بود که ارزان تر از تولید داخلی نیز عرضه می شد .

به گفته جهانساز، در حال حاضر انواع برنج خارجی از کیلویی سه تا هفت هزار تومان و انواع برنج داخلی نیز از کیلویی ۹ تا ۱۳ هزار تومان در بازار عرضه می شود و در واقع مصرف کننده قیمت کیفیت برنج را پرداخت می کند و دستش برای انتخاب باز است.
وی گفت: کشاورزان شالیکار نیز از این وضعیت بازار خرسند هستند، زیرا اطمینان یافته اند که برنج داخلی مشتریان خود را دارد و دیگر محصول آنها معطل نمی ماند و در بازار رقابت نیز برنج محلی باکیفیت برای همیشه بازی را برده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: گرچه هیچ نیازی به واردات برنج وجود ندارد و بازار کاملاً در حالت تعادل است، اما بعید به نظر می رسد حتی با ورود برنج های خارجی جدید به بازار، این تعادل بهم بخورد.
استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و ۱۶۰ تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود ۷۵۰ تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.
از مجموع اراضی زیر کشت برنج استان طی سال زراعی جاری، ۱۰۳ هزار هکتار کشت مکانیزه بوده و برای برداشت ۱۳۰ هزار هکتار محصول با کمباین برنامه ریزی شده است.

بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود.
شخم زمستانه در کاهش میزان نیاز شالیزارها به آب در فصل کاشت و داشت نقش مهمی دارد.

پس از آن در نیمه اول فروردین ماه، خزانه گیری نشاء برنج آغاز می شود و از نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه، نشاء برنج دستی یا مکانیزه به زمینی که از قبل با تیلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل می شود.

از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل برداشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت های گیاهی انجام می شود.
از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریورماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است.
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.

 

 

برداشت برنج

 

  • 7 مرداد 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011