معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

نگرانی الحاق ۴ روستا در همدان

30 دی 1397

مشاور شهردار همدان گفت: عمده دلایل مخالف الحاق چهار روستاها از افزایش هزینه‌هایی است که برای مدیران شهری و یا اهالی روستاها به دنبال دارد ریشه می‌گیرد و با حل این مسأله، رویکرد بحث‌ها تغییر می‌کند.

حمیدرضا طبی‌مسرور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان درباره الحاق چهار روستا به شهر همدان اظهار کرد: هنوز تکلیف ما با خودمان برای تعریف نقش شهر همدان مشخص نیست به طوری که باید مشخص کنیم آیا همدان را به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی و موزه ببینیم و یا آن را به عنوان یک کلانشهر و شهری مدرن و پیشرفته مطرح کنیم؟

وی با اشاره به اینکه البته هر دو این موارد را می‌توان تجمیع کرد و نقطه مقابل هم نیستند افزود: اما مشکل در الحاق روستاها به شهر بیشتر از ریشه‌های درآمدی و هزینه‌ای نشأت می‌گیرد که هم برای مردم و هم برای مدیران تبعاتی به دنبال دارد.

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان با بیان اینکه کلانشهر باید از نظر فیزیکی بزرگی و گستردگی عرصه را داشته باشد تصریح کرد: مقیاس کلانشهری ایجاب می‌کند که همدان تا جایی که چشم کار می‌کند وسعت یابد و در کنار کلانشهرهای دیگر مطرح شود.

وی ادامه داد: با مقایسه عکس‌هایی هوایی که از گذشته تاکنون وجود داشته است مشخص می‌شود که پیشرفت همدان در اندازه لازم برای کلانشهر تا کنون محقق نشده است.

طبی‌مسرور با بیان اینکه توسعه همدان با انتظارات مطابق نیست خاطرنشان کرد: طبق طرح جامع جمعیت همدان در سال ۱۴۰۰ باید به یک میلیون نفر برسد که تاکنون محقق نشده است.

ماهیت زندگی در چهار روستا نزدیک همدان شهری است

وی با اشاره به اینکه این روستاها چه بخواهیم و چه نخواهیم جزء شهر شدند گفت: البته این روستاها از نظر درآمد و هزینه‌ای به شهرداری مراجعه نمی‌کردند.

مشاور شهردار همدان اظهار کرد: اگر همدان را به عنوان یک شهر تاریخی و صرفاً موزه‌ای ببینیم نباید روستاهای اطراف به آن متصل شوند.

وی با بیان اینکه اما امروز نمی‌توانیم به حسن‌آباد و یا قاسم آباد روستا بگوییم چراکه مرز آن با شهر مشخص نیست افزود: حریم روستا حداقل باید چند کیلومتر باشد و اما امروز این حریم درباره این چهار روستا قابل تشخیص نیست.

طبی‌مسرور با اشاره به اینکه ما به خوبی این مسأله را مدیریت نکردیم تصریح کرد: یا نباید شهر را تا بیخ روستا پیش می‌بردیم و محدوده را غیر قابل تشخیص می‌کردیم و یا باید آن را مدیریت شده و بر اساس اصول پیش ببریم.

وی با بیان اینکه مشاغل روستایی باید با امور زراعی و دامپروری عجین باشد ادامه داد: روستا نباید دارای مشاغل مزاحم باشد و حداقل نان خودش را تهیه کند و نیاز به نانوایی‌های شهری نداشته باشد.

مشاور شهردار همدان با اشاره به اینکه هیچ یک از مشخصه‌هایی زندگی روستایی در این چهار روستای نزدیک به شهر وجود ندارد خاطرنشان کرد: هیچ یک از رفتارهای اجتماعی اهالی این چهار روستا با معیارهای زندگی روستایی نمی‌خواند و همه در قالب شهر می‌گنجد.

وی با طرح این سؤال این است که آیا همدان در آینده نیز به همین اندازه می‌ماند گفت: این روستاها ماهیت روستایی خود را از دست دادند و سینه به سینه شهر ایستادند بنابراین اگر منابع مالی آنها تأمین شود هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد و حتی برای نزدیک شدن به شاخصه‌های کلانشهری ما را کمک می‌کند.

طبی‌مسرور با بیان اینکه شاید حداکثر پنج سال دیگر بتوانیم همدان را به اندازه فعلی نگاه داریم اظهار کرد: اما در آینده این مسأله از دست ما خارج می‌شود و اتفاقاتی رخ می‌دهد که دیگر نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: البته اهالی روستاها نیز نگرانی‌هایی درباره افزایش هزینه‌ها در صورت الحاق به شهر، کاربری زمین‌ها و اندازه آنها دارند و طبیعی‌ است که مقاومت‌هایی نیز وجود داشته باشد.

مشاور شهردار همدان با بیان اینکه اگر دولت اعلام کند هزینه‌های الحاق روستا برای شهر و اهالی روستا را تأمین کند، موضع‌گیری افراد متفاوت خواهد بود تصریح کرد: اگر نگرانی‌های درآمد- هزینه‌ای برطرف شود و مخالفی باقی بماند آنگاه باید به بحث و بررسی بپردازیم.

وی ادامه داد: اگر انتظار داریم که شهر همدان را به عنوان یک کلانشهر و شهر بزرگ معرفی کنیم الحاق این روستاها اجتناب‌ناپذیر است مگر اینکه همدان را بخواهیم به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی فریز کنیم و بسته نگاه داریم.

طبی‌مسرور با بیان اینکه شهرهای بسیاری در دنیا هستند که مسؤولان آن را به عنوان یک موزه حفظ و اجازه گسترش آن را ندادند خاطرنشان کرد: اما همدان علاوه بر گردشگری ظرفیت‌هایی چون طبیعت و دامنه‌های زیبا، آب‌و‌هوای مناسب دارد و امکان گسترش شهر فراهم است.

استعداد همدان برای توسعه از سوی چهار روستا

وی با اشاره به اینکه چهار روستا مورد بحث در منطقه‌ای قرار گرفتند که مستعد توسعه شهر همدان است گفت: یکی از مشکلات طرح تفصیلی شهر این بود که کمربند سبزی برای همدان تعریف کرد تا حاشیه‌نشینی را کنترل کند.

قائم مقام معانت شهرسازی و معماری شهرداری همدان با بیان اینکه اما همین کمربند سبز امکان تغییر کاربری و تفکیک زمین را از مدیران شهری گرفت و زمینه مستعدی برای حاشیه نشینی شد اظهار کرد: وقتی در یک محدوده می‌گوییم که حق تفکیک و تغییر کاربری وجود ندارد، مالکان زمین خود را که رها نمی‌کنند بلکه خودشان به اندازه‌های ۷۰ تا ۸۰ متر تفکیک می‌کنند و در اختیار افراد سودجو قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این حالت مردمانی هم که از نظر مالی توان بالایی ندارند بدون نظارت مهندسین واحدهای مسکونی غیر استاندارد می‌سازند و قارچ‌وار رشد می‌کنند.

طبی‌مسرور با بیان اینکه با تعریف درست کاربری‌ها و امکان نظارت شهرداری زمینه حاشینه نشینی را از بین می‌برد  تصریح کرد: اما وقتی این محدودیت‌ها تعریف شد و ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفت حالا گریبان شهر را برای دریافت امکانات می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکثر مراجعه‌کنندگان برای آسفالت و یا سایر امکانات از مناطق حاشیه‌ای است که به صورت غیر قانونی احداث شده است ادامه داد: تعداد مراجعه‌کنندگان  از مناطق قانونمند شهر برای اخذ امکانات بسیار محدود است چراکه به صورت برنامه‌ریزی شده و خودکار این اقدامات انجام می‌شود.

ساخت‌وسازهای غیر مجاز در برنامه ریزی شهر اخلال به وجود می‌آورند

مشاور شهردار همدان با بیان اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز باعث اخلال در برنامه‌ریزی‌های شهری می‌شوند خاطرنشان کرد: با این شرایط بخشی از اعتبارات باید در نقاطی هزینه شود که پیش‌بینی نشده بود و سایر برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه محدود کردن توسعه شهر نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه به آن‌ها دامن می‌زند گفت: باید آینده را در نظر گرفت و نمی‌توان مانع از رشد شهر از سمت این چهار روستا شد.

طبی‌مسرور با بیان اینکه به عنوان مثال اگر امروز حاشیه‌نشینی به قاسم آباد رسیده، فردا از آن هم عبور می‎کند اظهار کرد: در این صورت زمین‌هایی که مستعد هستند تا بهترین خانه ویلایی و یا بلندمرتبه‌سازی را در آن انجام دهیم و یا سایت‌های مختلف را ایجاد کنیم به یکبار به حاشیه شهر تبدیل شده  و قابل مدیریت نیستند و به عنوان مشکل باقی می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز کوتاهی کنیم مشکلات بسیاری در آینده به وجود می‌آید افزود: اصلاح طرح جامع و تفصیلی به سادگی نیست و هزینه بیشتری دارد بنابراین اگر در هنگام تدوین طرح جامعه دقت و دلسوزی بیشتری به خرج دهیم می‌توانیم از مشکلات آینده جلوگیری کنیم.

همدان باید ۱۰ برابر بزرگتر شود

مشاور شهردار همدان با بیان اینکه مسأله توسعه شهر در طرح جامع باید دیده شود تصریح کرد: همدان از نظر اندازه و وسعت کوچک است و حداقل باید ۱۰ برابر افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر زمین به اندازه کافی وجود داشت از محل درآمد آن می‌توان شهر را بهتر مدیریت کرد ادامه داد: اما وقتی این زمین‌ها به شهر تعلق نمی‌گیرد و تبدیل به حاشیه می‌شود مشکلات نیز ادامه می‌یابد و نمی‌توانیم درآمدی کسب کرده و هزینه شهر کنیم.

طبی‌مسرور با بیان اینکه در ابتدای الحاق این چهار روستا دولت در تأمین هزینه‌ها شهرداری را یاری کند خاطرنشان کرد: پس از اینکه پیشرفت کار و زمینه‌های کاری به وجود آمد این مناطق هم در تأمین منابع درآمدی شهر موثر واقع می‎شوند.

وی تأکید کرد: اگر در تأمین منابع درآمدی که شهرداری می‌خواهد هزینه کند توسط بخش دولتی و سازمان کلانشهرها تأمین شود الحاق چهار روستا می‌تواند مفید باشد.

مخالفان الحاق چهار روستا نگران هزینه‌ها هستند

مشاور شهردار همدان با بیان اینکه مخالفان الحاق، بیشتر نگران تأمین هزینه‌ها هستند و نگرانی به جایی است اظهار کرد: اما این مشکل برای سال‌های اول است و پس از آن به نفع مردم و مجموع شهری خواهد بود.

  • 30 دی 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011