معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

توسعه روستایی با ۱۰ هزار ملیارد به استان مرکزی

17 مهر 1396
معاون عمرانی استادار

معاون عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت توسعه روستایی به‌منظور جلوگیری از مهاجرت گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به توسعه روستایی استان مرکزی تخصیص یافته است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، عزیز فیلی ظهر امروز در نشست خبری مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان که به مناسبت روز ملی روستا برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه روستایی توسط دولت در حوزه روستایی اظهار داشت: در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال ۹۴ توجه نظام به‌طور کلی به سمت روستاها و مناطق عشایری جلب شده است.

معاون عمرانی استاندار

معاون عمرانی استاندار

وی افزود: بسیاری از معضلاتی که امروزه در سطح شهرهای بزرگ پدید آمده ناشی از توجه نداشتن به روستاها است که روستاییان مولد به شهرها مهاجرت کرده‌اند و به سبب نداشتن وضعیت مالی مناسب مجبور به سکونت در حاشیه شهرها شده‌اند و مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی و امنیتی برای شهر به وجود می‌آورند.

معاون عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: امروزه نظام تصمیم دارد که توجه ویژه‌ای به روستاها و امور زیرساختی آنها داشته باشد که در سال‌های اخیر به‌ویژه در برنامه ششم توسعه اتفاقات مطلوبی در این راستا به وقوع پیوست و قانون بودجه سال ۹۵ و ۹۶ منابع بسیار خوبی برای روستاها در نظر گرفت که از طریق تسهیلات بانکی و منابع دولتی به روستاها تزریق شود تا مشکلات روستایی ناشی از نبود زیرساخت و تکمیل موارد خدمات‌‎رسانی برطرف شود.

فیلی بیان کرد: بخش عمده‌ای از این تسهیلات و منابع اعتباری باید در راستای ایجاد اشتغال پایدار به‌کار گرفته شود و نخستین اقدامی که امسال در این راستا انجام شد ارائه پیشنهاد یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی بود که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل و به تمامی ارگان‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این مبلغ معادل پنج هزار میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی است که به بانک‌ها تزریق می‌شود و مقرر شده تا بانک‌ها جدا از این منابع مبلغ پنج هزار میلیارد تومان دیگر به این مسئله اختصاص دهند و در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع در سال ۹۶ در راستای ایجاد تولید و اشتغال روستایی هزینه می‌شود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: منابع عظیمی به حوزه توسعه روستایی اختصاص داده می‌شود و امیدواریم که با برنامه زمان‌بندی صحیح بهره‌بری مطلوبی از آنها شود و بانک‌های عامل پرداخت این تسهیلات هم مشخص شده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان از این منابع با سود صفر درصد ارائه داده می‌شود اما مبلغ پنج هزار میلیارد تومانی که از سمت بانک‌ها به این مبلغ افزوده شده به پیشنهاد مجلس و تائید مقام معظم رهبری با سود ۶ درصد ارائه داده می‌شود.

فیلی عنوان کرد: این مبلغ مشخص شده به روستاها، مناطق عشایر نشین و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد و باید گفت که از تعداد ۳۳ شهرداری استان مرکزی تعداد ۲۲ شهرداری دارای جمعیت شهری زیر ۱۰ هزار نفر هستند و بسیاری از این شهرها هنوز بافت روستایی خود را دارند که همین مسئله مشکلات بسیاری به همراه دارد.

وی اضافه کرد: می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را در راستای ایجاد شغل و انگیزه برای بازگشت جمعیت روستایی به این مناطق داشته باشیم و در این راستا علاوه بر ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب مبلغ سه‌هزار میلیارد تومان از منابع بودجه دولتی به این مسئله اختصاص داده شده تا در مجموع بتوانیم به تثبیت و ماندگاری روستاها کمک کنیم و به نوعی پیش برویم که جریان مهاجرت‌ها معکوس باشد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه آمار ارائه داده شده مبنی بر این است که بخشی از جمعیت روستایی که به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده بودند درحال بازگشت به روستاها هستند و وزارت کشور متولی اصلی این روند محسوب می‌شود تا با همکاری همه دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت قانون بودجه‌ای بتوانیم زمینه استقرار جمعیت روستایی در همان منطقه را به وجود آوریم.

فیلی بیان کرد: علاوه بر تولید اشتغال خدمات دیگری اعم از خدمات گردشگری،صنعتی و حتی کشاورزی باید به روستاییان ارائه داده شود تا برای استقرار آنها در روستاها ایجاد انگیزه شود،مسئله ایجاد اشتغال برای بانوان روستایی در اولویت قرار دارد زیرا می‌توانیم با ایجاد اشتغال برای برخی از بانوان روستایی که به دلایل مختلفی به ناچار در روستا مانده‌اند از ایجاد مباحث اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی افزود: امروزه درحال تشویق سرمایه‌گذاران به مجامع روستایی هستیم و متولی این امر دفتر امور روستایی محسوب می‌شود که امیدواریم در این راستا با تمام امکانات گام بردارند، همچنین در این راستا مقرر شده تا بانک سینا مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در استان مرکزی در قالب تسهیلات ارائه دهد و این برنامه از سال ۹۵ تعیین و تا پایان سال ۹۶ ادامه دارد و تاکنون حدود ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌های دیگری اعم از بانک کارآفرین، پست بانک و بانک کشاورزی هم به سبب داشتن ارتباط مستقیم با روستاییان به‌عنوان بانک عامل شناخته شده‌اند و خوشبختانه قانون اصلاح شده سبب تسهیل دریافت وصیغه از روستاییان شده است و حتی املاک روستایی و محل اجرای طرح را هم به‌عنوان وصیغه می‌پذیرند.

فیلی عنوان کرد: جمعیت روستایی استان مرکزی حدود ۳۳۷ هزار نفر و معادل ۲۴ درصد جمعیت برآرود شده که آمار میانه کشور در این راستا ۳۰ درصد است که این آمار بیانگر الزام انجام اقدامات موثر در راستای بازگشت جمعیت مهاجر به روستاها است.

 

جمعیت روستای استان مرکزی

استان مرکزی

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/07/17/1541110/10-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%B5-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA

  • 17 مهر 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011