معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

زنده‌فروشی پرندگان تهدیدی برای شیوع آنفلوانزا در همدان

10 اسفند 1396
زنده‌فروشی پرندگان تهدیدی برای شیوع آنفلوانزا در همدان

همدان ازلحاظ شیوع آنفلوانزای پرندگان از پاک‌ترین شهرهای کشور است اما وجود بازارفروش پرندگان زنده در این شهر تهدیدی برای آن به شمار می‌رود و باید تدبیری برای آن اندیشید.


گروه استان‌ها: بهمن‌ماه امسال بود که ورود سویه جدیدی از آنفلوانزای پرندگان که قابلیت انتقال به انسان نیز دارد، از سوی مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور تائید شد.

سویه جدید این ویروس که H۵N۶ بوده و از پرندگان مهاجر به کشور آمده در سال ۲۰۱۴ در کشور چین گزارش‌شده بود و هم‌اکنون کشور ژاپن نیز با آن درگیری دارد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط مسئولان کشوری این سویه در پرندگان حیات‌وحش تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان جداسازی شده که قابلیت انتقال به انسان را نیز دارد و حتی زمانی که در کشور چین شناسایی‌شده بود مواردی از تلفات انسانی نیز داشته است.

همین اتفاق کافی بود تا مسئولان دامپزشکی کشور در استان‌های مختلف به تکاپو بیفتند و مراقبت‌ها و اقدامات پیشگیرانه را تقویت کنند تا خطر بروز این ویروس در منطقه تحت پوشش خود را به صفر برسانند.

درست است که بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها در حال حاضر صنایع طیور کشور از بابت این ویروس مشکلی ندارند و گزارشی درباره انتقال آن به مرغداری‌های صنعتی و حتی سنتی گزارش نشده است اما ازآنجایی‌که این ویروس با انسان مشترک است و امکان انتقال به انسان را دارد نگرانی‌هایی ایجاد کرده که نباید به‌راحتی از آن گذشت.

 

زنده‌فروشی پرندگان تهدیدی برای شیوع آنفلوانزا در همدان

زنده‌فروشی پرندگان تهدیدی برای شیوع آنفلوانزا در همدان

 

بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری منتقل می‌شود کارشناس دامپزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری منتقل می‌شود بنابراین مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری خودداری از دست زدن به بدن پرنده آلوده به این بیماری است، گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان انواع مختلفی دارد که اکثر آن‌ها فقط در میان پرندگان قابل‌انتقال است.

احمد مومنی بابیان اینکه ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری ممکن است به انسان منتقل شود، گفت: درصورتی‌که با جسد یک پرنده مرده مواجه شدید به‌هیچ‌وجه به آن دست نزنید چون ممکن است علت مرگ آن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد و لمس آن موجب انتقال این بیماری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گوشت پرندگان باید به‌صورت کاملاً پخته مصرف و برای کندن پوست و پر آن‌ها حتماً از دستکش استفاده شود، ادامه داد: بیماری آنفلوانزای پرندگان به علت ماهیت آن بیشتر یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و بیشتر افرادی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

خطر آنفلوانزای پرندگان فقط به مناطق غربی و شمالی کشور منحصر نمی‌شود و در هر نقطه‌ای ممکن است پرنده آلوده به ویروس وجود داشته باشد وی بابیان اینکه این افراد باید حتماً آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از این بیماری ببینند و هنگام لمس پرندگان دستکش به دست داشته باشند و دهان و بینی خود را بپوشانند، گفت: به علت مهاجرت پرندگان در فصل زمستان از مرزهای شمالی و امکان استقرار آن‌ها در هر جای کشور، خطر آنفلوانزای پرندگان فقط به مناطق غربی و شمالی کشور منحصر نمی‌شود و در هر نقطه‌ای ممکن است پرنده آلوده به ویروس وجود داشته باشد.

 

زنده‌فروشی پرندگان تهدیدی برای شیوع آنفلوانزا در همدان

زنده‌فروشی پرندگان تهدیدی برای شیوع آنفلوانزا در همدان

 

در همین راستا ظهر چهارشنبه ستاد پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان در همدان تشکیل جلسه داد و معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان در این جلسه بابیان اینکه مرغداری‌های فاقد مجوز طی ماه‌های گذشته در همدان تعطیل‌شده است، اظهار داشت: دامپزشکی با همکاری ادارات مرتبط و طی بررسی مرغداری‌های همدان در خصوص شیوع آنفلوانزا و عدم انتقال آن به انسان پیگیری‌هایی داشته است.

علی‌اصغر ناظری پور با تأکید بر اینکه نباید از تبعات فعالیت مرغداری‌های غیرمجاز در حوزه اقتصادی و اجتماعی جامعه غافل شد، گفت: طی ماه‌های اخیر چند واحد متخلف به مراکز قضایی تحویل‌شده است.

امسال آنفلوانزای طیور در ۲۰ استان کشور به‌صورت گسترده شیوع یافت و در ۱۰ استان دیگر شیوع خفیف و ضعیف آن گزارش شد وی بابیان اینکه امسال آنفلوانزای طیور در ۲۰ استان کشور به‌صورت گسترده شیوع یافت و در ۱۰ استان دیگر شیوع خفیف و ضعیف آن گزارش شد، گفت: با توجه به در پیش بودن فصل بهار و احتمال شیوع تب برفکی در دام و طیور، اداره محیط‌زیست و دامپزشکی باید نسبت به گزارش تلفات پرندگان صحت خبر را در محل موردنظر موردبررسی قرار دهد.

وی عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ را معدوم شدن ۲۴.۵ میلیون قطعه مرغ در ۵۶۷ مرغداری سراسر کشور به دلیل درگیری بیماری آنفلوانزای مرغی عنوان کرد و گفت: مورد خاصی از آنفلوانزای مرغی در همدان دیده نشده و باید همکاری بین بخشی در پیشگیری از آنفلوانزا، برگزاری کلاس‌های آموزشی و اطلاعیه‌های بهداشتی برای مرغداران همدان ادامه یابد.

 

دهیاران تلفات هر نوع پرنده را به دامپزشکی و اداره محیط‌ زیست گزارش کنند

وی با تأکید بر اینکه دهیاران باید تلفات هر نوع پرنده را در اسرع وقت به دامپزشکی و اداره محیط‌زیست گزارش کنند، گفت: بازارچه پرنده فروشان همدان باید با تعامل دامپزشکی و شهرداری همدان راه‌اندازی شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان نیز در این ستاد بابیان اینکه امسال ستاد پیشگیری از آنفلوانزا طی ۳ جلسه برگزار شد، گفت: تاکنون کلاس‌های آموزشی با همکاری جهاد کشاورزی برای مرغداران برگزارشده است.

امیرحسین نقی پور بابیان اینکه طی سال جاری مکاتباتی با تعاونی مرغداران در خصوص جوجه ریزی‌های غیرمجاز انجام و از واحدهای مشکوک بازدید صورت گرفت، گفت: نمونه‌برداری مشکوک بیشتر در بخش شراء و روستاهای عبدالرحیم، ارزانفود، امزاجرد گزارش‌شده که مورد پیگیری و به مراجع قضایی تحویل‌شده است.

نقی پور بابیان اینکه ورود سویه H۵ و N۶ شیوع آنفولانزای پرندگان تنها در استان گیلان دیده‌شده است، عنوان: این بیماری در واحدهای طیور بومی و صنعتی دیده نشده و تنها در پرندگان مهاجر شیوع داشته است.

 

بازارچه‌های سیار همدان پرندگان زنده و مواد خام دامی و طیور عرضه نکنند

وی با تأکید بر اینکه بازارچه‌های سیار در سطح شهر همدان نباید پرندگان زنده و مواد خام دامی و طیور عرضه کنند، عنوان کرد: شهرداری باید نسبت به ساماندهی مشاغل مزاحم شهری با دامپزشکی همدان همکاری داشته باشد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تخم‌مرغ مصرفی مردم از ۸ مرغداری استان همدان تأمین می‌شود، اضافه کرد: همدان ازلحاظ شیوع آنفلولانزای مرغی از پاک‌ترین شهرهای کشور است.

با نگاهی به تاریخچه ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به این نکته خواهیم رسید که با ماهیت ژنتیکی و قابلیت تبادل اطلاعات ژنتیکی بین ویروس‌های مختلف آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، رد شدن از مرز بین‌گونه‌ای نه‌تنها دور از دسترس برای این ویروس نیست، بلکه بسیار نزدیک هم به نظر می‌رسد و باید اقدامات پیشگیرانه را بیش‌ازپیش انجام داد.

منبع: خبرگزاری مهر

  • 10 اسفند 1396
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011