معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

مدیریت پسماند در قزوین نظارت کامل می شود

13 مرداد 1397
مدیریت پسماند در قزوین نظارت کامل می شود

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: با نظارت کامل بر مدیریت پسماندها با تخلفات این حوزه با قاطعانه برخورد می کنیم و اجازه نمی دهیم سلامت مردم استان به مخاطره بیفتد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی تهیه گزارش هایی در خصوص بی توجهی به پسماندها در قزوین و انتشار آن در رسانه های استان حسن پسندیده مدیرکل محیط زیست استان قزوین ضمن تشریح وضعیت مدیریت پسماند و نحوه جمع اوری و نیز مشکلات آن اظهارداشت:اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بر مدیریت پسماندها نظارت کامل داشته و در مواجهه با متخلفان، تخریب کنندگان و آلوده کنندگان محیط زیست بدون اغماض، مطابق مقررات حفاظت محیط زیست کشور برخورد می کند.

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تخلیه پسماندها و پساب های صنعتی خطرناک در نقاط مختلف استان ازطریق چند سایت و خبرگزاری منتشر شد که به سرعت موضوع را بررسی کردیم و اقدامات لازم نیز انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ضمن تکذیب هرگونه بی تفاوتی دستگاههای مسئول در مقابله با عوامل آلاینده محیط زیست یادآورشد: انتظار می رود قبل از انتشار این گونه مطالب که نیاز به کارشناسی دقیق و ارزیابی کمیت و کیفیت موضوع و یا صحت و سقم گزارش دارد، مراتب به اداره کل محیط زیست منعکس شود و خبرنگاران با رعایت اصل امانتداری، صداقت و توجه به جایگاه والای رسانه نسبت به انعکاس واقعیتهای موجود اقدام کنند.

پسندیده گفت: به موجب ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت پسماندهای صنعتی وویژه برعهده تولیدکنندگان آن است وباتوجه به ترکیب و ماهیت پسماندهای صنعتی بیشتر پسماندهای صنعتی در این گروه ماهیت عادی داشته بطوریکه قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند و با روشهای ساده ای می توان مدیریت این دسته از پسماندهای صنعتی را انجام داد.

وی اضافه کرد: آن بخش از پسماندهای صنعتی ویژه که نیازمند مدیریت خاص باشد از این قاعده مستثنی بوده ومی بایست به روش تخصصی و ویژه ای جمع آوری، نگهداری، حمل و در نهایت به طریق اصولی با مسئولیت تولیدکننده، طبق ضوابط محیط زیست دفع شود.

پسندیده تصریح کرد: قزوین یکی از قطبهای صنعتی کشور است لذا نظارت بر مدیریت اصولی پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است و در حالیکه بیشتر واحدهای تولید کننده پسماندها در این خصوص توسط اداره حفاظت محیط زیست تحت کنترل و نظارت قرار دارند تعداد محدودی نیز بطور شبانه و یا ساعاتی از روز نسبت به تخلیه پسماندها در محیط زیست اقدام می کنند لذا با توجه به گستردگی استان از یک سو و کمبودهای جدی در حوزه حفاظت محیط زیست اعم از امکانات و منابع انسانی، کارکنان حفاظت محیط زیست با تعهد، اخلاص، تعصب و بر مبنای اصول اخلاقی و حرفه ای همواره مأموریت های سازمانی را با قاطعیت به انجام رسانده و کنترل، نظارت و پایش منابع آلاینده محیط زیست را در مراکز شهری، شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی و صنعتی به طور مستمر اعمال می کنند.

پسندیده گفت: از اینرو تخلیه پسماندهای صنعتی توسط تعدادی محدودی از متخلفان رابه هیچ عنوان نمی توان به همه صنایع وتولیدکنندگان تعمیم داد؛ لذا انتشار عناوینی نظیر “سریال بی پایان پسماندهای صنعتی قزوین” و یا “تخلیه پسماندهای خطرناک صنعتی در استان و چشم بسته برخی مسئولان” یا عنوان “تخلیه پسماند های خطرناک صنعتی در قزوین”، که قبلا به دستگاه مسئول برای رسیدگی و اعلام نظر منعکس نشده اقدامی حرفه ای نیست.

وی اضافه کرد: با این حال این اخبار مورد توجه و رسیدگی فوری قرار گرفت بطوریکه در بعضی از موارد تخلیه پسماندها صحیح و در مواردی نیز عناوین گزارش و اعلام خطرناک بودن پسماندها مورد تایید قرار نگرفت اما این گونه افراد متخلف که منجر به آلودگی و تخریب محیط زیست شده اند نیز مورد پیگرد حقوقی و قانونی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین، ضمن تشکر از خبرگزاریها و رسانه ها، از علاقمندان و فعالان حوزه محیط زیست وشهروندان درخواست کرد به محض مشاهده هرگونه تخلف که منجر به آلودگی و یا تخریب محیط زیست می شود، مراتب را در اسرع وقت به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانها برای رسیدگی اطلاع دهند.

وی افزود: طبق ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی محکوم و بر اساس ماده ۲۰ این قانون، خودروهای تخلیه کننده پسماندهای صنعتی ویژه در اماکن غیرمجاز، علاوه بر اعمال حداکثر مجازاتهای یادشده تا ۱۰هفته توقیف محکوم شده و بر اساس قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد حقوقی و قضایی قرار خواهند گرفت.

پسندیده با اعلام نتایج بررسی های کارشناسان محیط زیست و بازدید از محلهایی که گزارش شده در برخی سایتها افزود:درباره بخشی از پسماندهای انباشته شده در جوار واحدهای صنعتی شهرک صنعتی لیا، باید اذعان کرد این پسماندها حدود ۵۰۰ تن و از نوع ضایعات گرافیتی بوده و قابلیت استفاده مجدد داشته و به یکی از واحدهای صنعتی استان اصفهان در حال انتقال بوده بطوریکه ۲۶۰ تن آن انتقال یافته و مابقی نیز در حال بارگیری است و در یک هفته جمع آوری و به اصفهان منتقل خواهد شد.

پسندیده تصریح کرد: در بخش دیگری نیز در همین ناحیه پسماندهایی با خاصیت سیلیکاتی مربوط به دپوی چندین ساله و بیش از یک دهه در این مکان بوده و هم اکنون این نوع پسماند نیز ارزش پیدا کرده و قابلیت استفاده در صنایعی نظیر تولید آجر را دارد و حدود ۱۳۰۰۰ تن آن به فروش رسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان یادآورشد:دریکی از گزارشها تصاویری از پراکنش پسماندهای عادی در حاشیه تالاب اوان منتشر شده بود، که ضمن پیگیری و بررسی، تمام پسماندهای رها شده توسط عده ای از گردشگران در محیط، بطور کامل پاکسازی شده است.

وی بیان کرد: در گزارش دیگری به تخلیه فاضلاب در منطقه خرمن سوخته توسط خودروهای انتقال فاضلاب اشاره شده که هم اکنون ابتدای جاده دسترسی به این مکان نیز توسط اهالی همان روستا مسدود شده و ضمن هماهنگی با دهیاری و شورای روستا مقرر شده به محض مشاهده هرگونه تخلیه فاضلاب و یا پسماند در محیط موضوع به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مربوطه اعلام شود.

پسندیده در بخش دیگری از پاسخگویی به گزارش های منتشر شده در رسانه ها در خصوص پسماندها گفت: در گزارشی به تخلیه لجن در جاده کبریت میان در سطح گسترده اشاره شده که پسماندهای یاد شده مربوط به جایگاه لجن های تصفیه خانه شهر صنعتی البرز و محصور شده است که در سالهای گذشته به همین منظور اختصاص یافته و درحال حاضر تخلیه هر نوع پسماند در آن ممنوع اعلام شده و به مدیریت شهر صنعتی ابلاغ زیست محیطی شده و هرگونه بهره برداری از این محل مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی و اجرای تمهیدات لازم و مدیریت صحیح پسماندها و زیرساختهای مناسب در این جایگاه می باشد و اجازه ورود هیچ گونه پسماند صنعتی دیگر را ندارد.

وی در باره خبر دیگری با عنوان “ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین به زمینهای کشاورزی و استفاده دام ها از همین فاضلاب/ شهرک صنعتی کاسپین با وجود وسعت زیاد، هنوز فاقد تصفیه خانه است” گفت: این شهرک دارای تصفیه خانه فاضلاب مرکزی فعال بوده و تصفیه خانه آن در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت ۱۲۰۰ مترمکعب در روز به بهره برداری رسیده و علاوه بر آن مدول دوم تصفیه خانه نیز با ظرفیت ۱۲۰۰ مترمکعب در حال احداث می باشد که در ماههای آینده به بهره برداری خواهد رسید.

پسندیده بیان کرد: با این حال کارشناسان محیط زیست به طور مستمر از خروجی تصفیه خانه فاضلاب های شهری وصنعتی نمونه برداری کرده و در صورت وجود آلودگی و مغایرت با استانداردهای ملاک عمل محیط زیست، بلافاصله از طریق صدور اخطاریه و پیگیری برای استاندارد سازی پساب اقدام می کنند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت: همچنین با مشارکت بخشداری مرکزی و جمعی از شهروندان بوئین زهرا در محمد آباد، چند محموله تخلیه کنندگان غیرمجاز پسماندهای صنعتی شناسایی و در مواردی دیگر نیز ضمن الزام به پاکسازی محیط و انتقال پسماندها به استانهای مبدا، از طریق مراجع محترم قضایی موضوع در دست پیگیری جدی است.

پسندیده بیان کرد: آماده پذیرش انتقادات سازنده، واقعی و منصفانه هستیم و از پیشنهادهای ارزشمند فعالان رسانه و علاقمندان برای داشتن محیط زیست هرچه بهتر و سالمتر در استان استقبال می کنیم

  • 13 مرداد 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011