معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

طرح ۸۹ ایده در اولین رویداد استارت آپ‌های روستایی

13 شهریور 1397

معاون سرمایه گذاری فرهنگی، اجتماعی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری از طرح ۸۹ ایده در اولین رویداد استارت آپ‌های روستایی با ویژگی مشترک “راحت سازی” خبر داد.

“راحت سازی” ویژگی مشترک استارت آپ‌های روستایی

 

امروز با توجه به گذشت سه روز این رویداد قابل توجه، فرصت را فراهم دیدیم تا گفتگویی صریح و صمیمی با معاون سرمایه گذاری فرهنگی، اجتماعی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به عنوان یکی از متولیان و مجریان اصلی این رویداد داشته باشیم که سرمایه شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ را برخلاف سایر شرکت‌ها که مادی و فیزیکی هستند، نیروهای انسانی خلاق و ماهر می‌داند.
در ادامه خلاصه این گفتگو را ملاحظه خواهید نمود:

 

*** رویکرد چهاروجهی در حوزه روستایی
سوال: خانم دکتر سرافرازی با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکارانتان و تشکر بابت وقتی که در اختیار خبرگزاری روستا قرار دادید؛ به عنوان اولین سوال بفرمایید، ارزیابی شما از اولین مرحله از استارت‌آپ های روستایی چیست و استقبال جوانان روستایی از این برنامه را چطور دیدید؟

جواب: به نام خداوند مهربان، بنده هم عرض سلام و احترام دارم خدمت شما و کلیه همکاران پرتلاشتان در خبرگزاری روستا و همچنین مخاطبان عزیز شما که بی‌شک بسیاری از آنها از روستائیان و عشایر عزیز ما هستند یا در این حوزه مهم فعالیت دارند و همچنین تشکر ویژه دارم بابت پوشش رسانه‌ای که به این رویداد مهم دادید و البته، وقتی که در اختیار بنده قرار دادید.

 

*** اهمیت دادن به نیروهای تحصیل کرده و دارای ایده روستایی

در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم، ما در حوزه روستایی بر چند موضوع تاکید داریم،

اول اینکه، اقتصاد دانش محور، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها می‌توانند نقش مهمی را در توسعه روستایی ایفا کنند
دوم اینکه، شکوفایی روستا و توسعه آن منوط به تغییر نگاه از رویکردهای سنتی به نوین و علوم و روش روز است

سوم اینکه، با توجه به این مهم که ما همچنان در حوزه روستا در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد و اشتغال با رویکردهای گذشته حرکت می‌کنیم، ضرورت دارد گام‌های مهمی، برای ارتقاء آگاهی و توانمندی روستاییان در راستای تولیدات کیفی متناسب با نیاز بازار و مبتنی بر شناخت درست مشتری،  برداریم.

و چهارم اینکه، اهمیت دادن به نقش نیروهای تحصیل کرده و دارای ایده روستایی که در صورت تجاری سازی ایده‌های آنها، تحولات اساسی در حوزه اشتغال روستاییان و ارتقای کیفیت زندگی ودرآمد آنها روی خواهد داد.
با توجه به این نگاه و رویکرد چهاروجهی و عملیاتی کردن محورهای مورد نظر، ما شاهد کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی مهاجرت معکوس به روستاها خواهیم بود.

با توجه به مواردی که خدمت شما عرض کردم و در واقع رویکری که ما در حوزه روستایی دنبال می‌کنیم، استقبال جوانان از اولین مرحله استارت‌آپ های روستایی در راستای اهداف مذکور را بسیار مطلوب می‌توان ارزیابی کرد وهمانطور که خود شما و همکارانتان از نزدیک مشاهده کردید، جوانان ایده‌پرداز روستایی ما با انگیزه بسیار بالا در این رویداد حضور پیدا کردند که این موضوع، نوید‌دهنده روزهای خوبی برای روستاییان در حوزه اشتغال و توسعه روستایی، می‌باشد.

 

*** تکنیک “راحت‌سازی”، ویژگی مشترک استارت آپ‌های روستایی

س: خانم دکتر سرافرازی شما بی‌شک اطلاعات خوبی از ایده‌های مطرح شده دارید.بفرمایید اولا چه تعداد ایده در این مرحله و تا به الان که در خدمت شما هستیم مطرح شده است و این ایده‌ها بیشتر حول چه موضوعاتی بوده است؟

ج: در اولین رویداد استارت آپ‌های روستایی بیش از ۸۹ ایده مطرح شده است، اما نکته قابل توجه در این خصوص، فضای حاکم بر این نشست‌های تخصصی است که نشان از امیدواری و باور قوی جوانان و صاحبان اندیشه نسبت به عملیاتی شدن ایده‌هایشان است.

نکته‌ای که با این تجربه، باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، نقش مهم دولت در ایجاد فضایی اعتمادآفرین برای جلب اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای تجاری‌سازی ایده‌های مطرح شده می‌باشد. با توجه به ضرورت این مهم، تلاش داریم ، شاهد حضور سرمایه‌گذاران بایسته و شایسته در اختتامیه این رویداد باشیم.

در خصوص بخش دوم سوال شما نیز باید به صورت تیتروارعرض کنم، ایده‌های مطرح شده در اولین رویداد استارت آپ‌های روستایی ، حول محورهای گردشگری و صنایع دستی، بهداشت و سلامت، کشاورزی و دامپروری و شیلات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولیدات بومی و محلی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، محیط زیست و پسماند، بازاریابی و فروش بود که ویژگی مشترک اکثر ایده‌ها، مبتنی بر تکنیک “راحت‌سازی” برای رفع یک مساله یا مشکل و یا انجام بهتر و راحت تر امور، بود.

 

*** اولویت استارت آپ‌ها در پرداخت تسهیلات

س: خانم دکتر سرافرازی شما با عنوان معاون سرمایه گذاری فرهنگی، اجتماعی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و در واقع نماینده معاونت روستایی در این مصاحبه، بفرمایید معاونت متبوع شما چه حمایتی از ایده های مطرح شده در این رویداد خواهد داشت؟

ج: در پاسخ به سوال شما اولا باید عرض کنم، اشتغال و توسعه روستایی از برنامه‌های اصلی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در روستاهای سراسر کشور می‌باشد و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم در پرداخت تسهیلات، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در اولویت قرار داده و نگاه ویژه‌ای به آنها دارد زیرا معاونت توسعه روستایی به صورت عام و دکتر رضوی به صورت خاص، بر این باور هستند که توجه ویژه به این شرکت‌ها، موجب اشتغال پایدار، اقتصاد صادرات محور و در نهایت توسعه روستاها خواهد شد و این یعنی عملیاتی شدن و تحقق برنامه‌هایی که ما به دنبال آن هستیم.

 

*** شتاب دهنده‌های خصوصی و دولتی

س: با توجه به مواردی که مطرح کردید و اهمیتی که عملیاتی شدن ایده‌های مطرح شده برای معاونت توسعه روستایی دارد، آیا در این رویداد از شتاب دهنده‌ها و سرمایه گذارها نیز دعوت شده که از نزدیک در جریان ایده‌های مطرح شده، قرار گیرند؟

ج: بله، حتما. در اختتامیه از یک طرف، حضور سرمایه‌گذاران و شتاب دهنده‌های بخش خصوصی و از طرف دیگر، شتاب دهنده‌های بخش دولتی را شاهد خواهیم بود و امیدواریم با تعاملات خوبی که میان  صاحبان ایده، شرکت‌های استارت آپی، سرمایه‌گذاران و شتاب دهنده‌ها شکل می‌گیرد، شاهد شکوفایی اقتصاد و اشتغال پایداردر روستاهای سراسر کشور باشیم.

 

*** برای پیشرفت استارت آپ‌های روستایی دولت به میدان بیاید

س: به عنوان سوال پایانی و جمع‌بندی بفرمایید، به نظر شما چه اقداماتی باید انجام شود که ما شاهد نتایج هرچه بهتر از رویداد استارت آپ‌های روستایی در مراحل بعدی باشیم؟

ج: در پایان امیدوارم با برگزاری این رویدادها، از یک طرف شاهد شکل‌گیری و تقویت استارت آپ‌های روستایی و از طرف دیگر، ارتقای اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی و تشویق آنها برای تجاری‌سازی ایده‌های مطرح شده باشیم.

به نظر من برای ارتقاء و پیشرفت استارت آپ‌های روستایی ، دولت باید با تسهیل‌گری و کاهش بوروکراسی در صدور مجوزها، موجب رشد آنها و حفظ سرمایه‌های دانشی در کشور شود.

  • 13 شهریور 1397
  • |
  • ۲ دیدگاه
  • |
  1. مهدی فرهادی گفت:

    با سلام.بعنوان یک دهیار حمایت لازم چه از نظر مادی و معنوی از دهیار نمیشود.با ساعتی کار کردن نمیتوان انتظارات به وجود امده را براورده کرد.دوره اموزشی مناسب جهت استارتاپ باید برای دهیاران علاقمند برگزار شود.ارایه طرح باید در کجا صورت گیرد؟و……

  2. مدیر کل گفت:

    سلام
    برای ارائه طرح میتوانید به امور روستایی استان خود مراجعه کنید یا با مراکزی که استارتاپ حوزه روستایی هستند و زیر نظر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم هستند ارتباط برقرار کنید تا بتوانید طرح خود را اعلام کنید

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011