معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای تورسو

5 آذر 1397

تورسو از روستاهای جنگلی بندپی است که در مسیر جاده فیروزجاه و در فاصله ۱۲ کیلومتری از شهر گلیا قرار گرفته است.محلی ها پیشینه نام تورسو را به دلیل وجود سنگ بزرگ (تورسو سنگ) در ورودی روستا می دانند.

معرفی روستای تورسو

روستای تورسو :

روستای تورسو از توابع بخش بندپی شرقی است که در جنوب شهرستان بابل واقع شده است. این روستا با فاصله ای حدود ۱۲ کیلومتر از مرکز بخش بندپی شرقی واقع شده است و ۷ کیلومتر با روستای پریجا (فیروزجاه ثابت) فاصله دارد.

اهالی روستا در مورد وجه تسمیه نام تورسو می گویند؛ در گذشته سنگ بزرگی (تورسو سنگ) در قسمت ورودی روستا قرار داشت. اهالی منطقه که از مسیر این روستا به روستاهای دیگری چون خواجه کلا، سیبرون و… می رفتند، برای سابیدن تبرهای خود از این سنگ استفاده می کردند که کم کم همین نام بر روی این روستا قرار گرفت.

روستای تورسو ۱۵۰۰ مترمربع وسعت دارد. رودخانه سجرو از ضلع جنوبی این روستا عبور می کند و روستای پریجا در ضلع شمالی روستا قرار دارد. تورسو از غرب به روستای سیبرون محدود می شود و روستای خواجه کلا همسایه شرقی آن است.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، روستای تورسو ۳۸ خانوار و ۱۲۰ نفر جمعیت دارد که پیشه ی اصلی آن ها دامپروری و در کنار آن کشاورزی است. بنابر گزارش شورای اسلامی روستا به سایت بندپی از میان این جمعیت، تعداد روحانی و طلبه ۴ نفر، لیسانس و بالاتر ۱۰ نفر، دیپلم تا لیسانس ۲۰ نفر، زیر دیپلم تا ابتدایی ۶۵ نفر و کم سواد و بی سواد ۲۰ نفر هستند.

آستانه مبارک امامزاده محمد (ع)، از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، در این روستا واقع شده است که ساختمان آن در سال ۱۳۹۰ تجدید بنا شده است. در کنار امامزاده، سقاخانه ای قدیمی با طرح و نقوش زیبای چوبی که اهالی روستا بانیان آن بوده اند بنا شده است که هنوز هم سالم است.

امکانات و نهادهای فرهنگی :

روستای تورسو در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی سال ۱۳۷۶، با حضور مسئولین وقت منطقه ای و شهرستانی، از نعمت برق برخوردار شد. جاده روستا در سال ۹۲-۱۳۹۱ زیرسازی شده و در حال حاضر نیمی از جاده روستا آسفالته است.

سقاخانه قدیمی روستای تورسو

در سال ۱۳۹۲ با کمک اردوهای جهادی بسیج سازندگی، آب رسانی به روستا پایان یافت و تمامی اهالی روستا به آب شرب دسترسی پیدا کردند.

کتابخانه روستایی در سال ۱۳۷۳ بنا شده است که همچنان به فعالیت خود ادامه می .دهد. همچنین هیأت مذهبی حضرت امامزاده محمد (۱۳۷۶)، شورای اسلامی (۱۳۷۷)، کانون قرآن و معارف اسلامی (۱۳۷۸) و پایگاه مقاومت بسیج (۱۳۸۰) از دیگر نهادهای فرهنگی در روستای تورسو هستند.

قرارگاه فرهنگی عملیاتی بصیرت (۹ دی) در ورودی روستا بنا شده است که وقف نامه زمین آن که توسط آقایان علی برارنیا و محمدعلی مهرعلی تبار در مراسم دعوت سالانه حضرت امامزاده محمد (ع) در سال ۱۳۹۲ نوشته شد و ساختمان آن در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید. پایگاه بهداشتی مناطق سیاری هم در سال ۱۳۹۴ در ساختمان قرارگاه فرهنگی بصیرت فعالیت خود را آغاز کرد.

از مشکلات اصلی روستا بنابر گزارش دفتر شورای اسلامی کمبود منابع مالی برای اتمام عملیات نوسازی جاده روستا و نداشتن دهیاری است.

  • 5 آذر 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011