معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای کنشکین

2 آبان 1397

کنشکین

کنشکین روستایی در استان قزوین است. این روستا در ۴۵ کیلومتری شهر قزوین و ۳۰ کیلومتری شهر تاکستان و جز دهستان قاقازان غربی در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد. البته این روستا در آن منطقه به کنشگین معروف است. اهالی این روستا به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند و پیرو مذهب تشیع هستند.

اطلاعات کلی روستای کنشکین:

کشور ایران
استان قزوین
شهرستان تاکستان
بخش مرکزی
دهستان قاقازان غربی
نام محلی کنشگین

کنشکین
۳۶٫۲۴۲۲°شمالی ۴۹٫۵۸۱۵°شرقی

مردم:
جمعیت حدود ۲۰۰۰ نفر
جغرافیای طبیعی:
ارتفاع از سطح دریا۱۷۰۰ متر
اطلاعات روستایی:

ره‌آورد:

انگور، کشمش، شیره انگور، عدس، گردو و نان محلی پیش‌شمارهٔ :تلفن۰۲۸

معرفی روستا:

این روستا به علت کوهپایه ای بودن و نزدیکی به گردنه کوهین در کل سال دارای بادهای تند، زمستانی سخت و طولانی و تابستانی معتدل است.

سد کنشکین:

در سال ۸۳ در جنوب شرقی کنشکین در حد فاصل ۲ کیلومتری روستا در مسیر کنشگین-تاکستان (سه راهی کنشگین – تاکند – آبلاغ) سدی سنگی-بتنی احداث شده که آب مورد نیاز کنشگین را تأمین می‌کند.

مشکلات روستا:

مشکل اصلی روستای کنشکین؛
۱_کمبود آب در بخش شرب و کشاورزی
۲_با توجه به داشتن پتانسیل بالا و مرکزیت داشتن نسبت به روستاهای کوچک اطراف خود و وجود جوانان با استعداد، فاقد امکانات ورزشی از جمله سالن ورزشی چند منظوره و….میباشد.
۳_یکی از نیازهای اساسی،واجب واصلی،با توجه به فاصله زیاد با مراکز آتش نشانی شهرهای همجوار، وجود مرکز آتش نشانی در روستا که بتواند روستاهای کوچک اطراف خود که تعدادشان نیز زیاد میباشد را پشتیبانی نماید،میباشد.
۴_با توجه به جمعیت و وسعت وجود درمانگاه در این روستا یکی دیگر از مراکز مهم و عنداللزوم روستا میباشد.
در حال حاضر روستا دارای دهیار غیر بومیست که از طرف اعضای محترم شورای اسلامی انتخاب شده وفردیست مجرب، پر تلاش وپیگیر مشکلات روستا،با تحصیلات عالی دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران میباشد.
همچنین به دلیل نبود شغل، منبع درآمد و خشک سالی دودهه گذشته و نبود امکانات رفاهی رشد زیادی در مهاجرت به شهرهای بزرگ اطراف (تهران، کرج، قزوین و تاکستان) داشته.متأسفانه به دلیل عدم پیگیری و حمایت مسئولین وبا توجه به موقعیت و….در دو دهه گذشته، آنگونه که شایسته مردم کنشکین باشد،این روستا توسعه نیافته است.

حیات وحش:

در این روستا حیواناتی از قبیل گرگ، شغال، مار جعفری، خرگوش، روباه، جوجه تیغی، گراز، و پرندگانی همچون کبک، قمری، کبوتر چاهی، سهره، سینه سرخ، عقاب، جغد، کلاغ، گنجشک، کاکلی، تیهو، باقرقره، بلبل سنگی، و حشراتی همچون زنبور عسل، زنبور زرد و قرمز، ۵۰ نوع پروانه، شته، کفشدوزک، عقرب، سوسک، سرگین غلطانک، رتیل، انواع عنکبوت و هزارپا وجود دارد. تنوع حشرات در این منطقه کوچک جغرافیایی با توجه به کوهستانی بودن آن بسیار زیاد و جالب توجه است.

جاذبه های مذهبی:

تپه امامزاده هود و نوح مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان تاکستان، روستای کنشکین واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه این امامزادگان در حدود پنج کیلومترى خارج از آبادى کنشکین، در میان مزاراع گندم و بر روى تپّه ‏اى سنگى در ۲۵ کیلومترى شمال باختر تاکستان واقع شده است.
بناى قبلى که از خشت و گل بود را در سالیان اخیر تخریب نمودند و بجاى آن مزار کرسى بلندى ساخته ‏اند که بیش از یک متر از کف صحن ارتفاع دارد و ایوان آن در جانب مغرب است. این بنا به صورت مربّع و به ابعاد ۱۲×۱۲ متر است که چندین پنجره در چهار جهت دارد و در وسط آن چهار ستون به فاصله ۴ مترى از همدیگر جهت برقرارى سقف و گنبد خانه احداث نموده‏اند. در میان این ستون‏ها، ضریح آهنى مشبکى به ابعاد ۲×۲ وارتفاع ۲ متر نصب شده است. صندوق چوبى بقعه به جهت فرسودگى در کنارى نهاده ‏اند.
بر فراز بقعه، گنبدى دو پوش احداث شده که از داخل عرقچینى و ازخارج به صورت شلجمى به ارتفاع ۵/۵ متر است. به اعتقاد اهالى،امامزادگان هود و نوح دو برادر از نوادگان امام سجّاد علیه‏ السلام میباشند.

  • 2 آبان 1397
  • |
  • ۲ دیدگاه
  • |
  1. محمود گفت:

    کنشگین پرچمش بالاست

  2. محمود گفت:

    کنشگین زیبا

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011