معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

پاسخ به برخی سوالات کلیدی دهیاران (۴)

2 مرداد 1398
پاسخ به برخی سوالات کلیدی دهیاران (۴)

سئوال دوازدهم : آیا برای قبول أهداء و هدایا به نام روستا ( در سقف معاملات جزئی ) نیاز به مصوبه شورا وجود دارد؟
جواب:
بله وفق بند ۲۲ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاریها ، اهداء و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا امکان پذیر می باشد.

سئوال سیزدهم : آیا دهیاریها می توانند از بانکها و موسسات اعتباری وام دریافت کنند؟
جواب:
طبق ماده ۴۸ آیین نامه مالی دهیاریها مصوب۱۹ / ۵ / ۸۲ دریافت تسهیلات دهیاری با توجه به بند (۳) ماده (۱۳) اساسنامه دهیاریها باید با اجازه و تصویب شورای اسلامی روستا و تائید شورای اسلامی بخش صورت پذیرد و در موقع استفاده از تسهیلات مالی، مورد مصرف آن ، تعیین و کیفیت استرداد آن را که از محل درآمدهای عمومی و یا اختصاصی خواهد بود سود و مدت تسهیلات و شیوه بازپرداخت مشخص و بر طبق آن دهیاری می بایست عمل نماید .

سئوال چهاردهم : چنانچه بهیار منتخب پس از طی مراحل گزینش به علت عدم احراز شرایط قانونی رد صلاحیت گردد آیا این امر به منزله خاتمه خدمت وی تلقی می گردد یا خیر؟
جواب :
طبق ماده ۶۸ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراها و ماده ۴۷ آئین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و ماده ۵ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاریها ، دهیار توسط شورای اسلامی انتخاب و جهت صدور حکم و کارت به بخشداری معرفی میگردد . بنابراین چنانچه نتیجه گزینش دهیار ، شعر بر عدم احراز شرایط قانونی انتخاب به سمت دهیار از موجبات خاتمه خدمت وی خواهد بود و دهیار موظف است حداکثر یک هفته پس از پایان خدمت از سمت دهیار کارت و حکم خود را تسلیم شورا نماید.

سئوال پانزدهم : آیا اعضای شورای اسلامی می توانند با دهیاری معامله نمایند؟
جواب :
خیر به استناد تبصره ۱ ماده ۸۲ مکرر ۳( اصلاحی ۲۷/ ۸ / ۸۶) اعضاء شورای مذکور و وابستگاه درجه یک آنها به هیچ وجه حق انجام معامله با دهیار، شهرداری، سازمانها و شرکت های وابسته به آن را نخواهند داشت و انعقاد هر نوع قرارداد با آنها ممنوع می باشد در غیر اینصورت ضمن لغو قرارداد و سلب عضویت دائم از شورا ، پرونده به مراجع ذیصلاح ارسال می گردد.

سئوال شانزدهم : آیا اعضای شورای اسلامی می توانند در عزل و نصب کارکنان دهیاری دخالت نمایند؟
جواب:
وفق ماده ۸۲ مکرر ، شوراهای موضوع این قانون با هر یک از اعضای آن حق ندارند در نصب عزل کارکنان دهیاریها و یا شرکتها و موسسات وابسته به آنها دخالت نمایند یا به آنها دستور بدهند و واگذاری مسئولیت اجرایی عضویت هیات مدیره و مدیریت عامل به اعضاء شوراهای مذکور در دهیاریها، شهرداریها، شرکتها و سازمانهای تابعه ممنوع می باشد .

سئوال هفدهم : آیا شوراهای اسلامی روستاها می توانند به عنوان سهامدار در شرکتهای تعاونی دهیاریها عضویت یابند؟
جواب :

نظر به اینکه شرکتهای تعاونی دهیاریها با هدف تقویت نهاد دهیاری در ارائه خدمات بهتر به روستاها از طریق فرآیند ایجاد هم افزایی میان بنیه اجرایی و توان مالی دهیاریهای همجوار یکدیگر شکل می گیرند و فقط نهاد دهیاری به عنوان شخصیتی حقوقی امکان عضویت در این تعاونی ها را دارا می باشد و عضویت هر گونه نهاد، سازمان و به طور کلی عضویت هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به غیر از نهاد دهیاری در این تعاونی ها ممنوع می باشد .

  • 2 مرداد 1398
  • |
  • ۲ دیدگاه
  • |
  1. جلال نجفی گفت:

    با سلام خسته نباشید در خصوص تعیین تکلیف دهیار روستای که تبدیل به شهر شده و حدود ۵ سال دهیار بوده قوانین را بگید

  2. مجید گفت:

    باسلام بنده الان نه سال دهیارمیباشم ودرجه دهیاری روازدوبه پنج وشش رساندم بامدرک دیپلم الان متاسفانه بخشداری میگه باید مدرک لیسانس بیاری نمی‌دونم قضیه چیه با تلاش من درجه دهیاری رفته بالاشوراها واهالی خیلی آروم راضیندلطفاراهنمایی کنین

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011