معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

تاکید رحمانی فضلی بر تسریع در اقدامات دستگاهها در مناطق سیل زده 

9 مهر 1398

دکتر رحمانی ، فضلی وزیر کشور در این نشست ، پس از استماع گزارش اقدامات انجام شده از سوی بنیاد مسکن ، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان برنامه و بودجه ، بانک مرکزی ، جهادکشاورزی و همچنین کمیته های ذیل قرارگاه ، گفت :

زمانی که سیل ۲۳ استان کشور در برگرفت ، تمام دنیا اخبار آن را منعکس کردند و رسانه های دشمنان با تبلیغات فراوان و اقدامات پنهان تلاش داشتند موضوع سیل را به یک بحران امنیتی تبدیل کنند ؛ به طور مثال درگلستان با شیعه ، سنی کردن مسئله ، در خوزستان با عرب و غیرعرب کردن موضوع و طرح مسئله نژادی و در لرستان مسئله را قومیتی جلوه می دادند و تبلیغات زیادی در راستای اختلاف افکنی و آوردن فشار بر کشور انجام دادند اما این توطئه ها به همت و تلاش همه دستگاهها و همکاری شبانه روزی مردم محقق نشد .

وزیر کشور ورود مستقیم مقام معظم رهبری ، پیگیری های دولت و شخص رئیس جمهور و تلاش همه دستگاههای کشور را از عوامل موفقیت در جبران خسارتهای سیل برشمرد و اظهار کرد: همه دستگاهها در حال انجام وظایف خود در قبال جبران خسارات سیل هستند و دولت نیز تمامی تکالیف خود را دنبال کرده و می‌کند . در این عرصه همه پای کار بودند تا روند جبران خسارات ناشی از سیل به ترتیب و براساس زمانبندی تعیین شده دنبال شود.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده اضافه کرد: در همه جلسات با منطق اولویت بندی و توجه به زنجیره علل ، تاکید کردیم که در مناطق سیل زده خصوصاً استانهای گلستان ، لرستان و خوزستان موضوع بازسازی و احداث بازسازی و احداث سیل برها ، لایروبی رودخانه ها و احداث دیواره های حفاظتی رودخانه ها در اولویت قرار گیرد و باید با رعایت این اولویت ها، وظایف خود را انجام دهند و پاسخگو باشند، چرا که در صورت تکرار اتفاقات مشابه ، موضوع غیرقابل بخشش خواهد بود .
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید مطالعات دقیق و اقدامات زیربنایی انجام شود تا از بروز حوادث گذشته جلوگیری شود ، تصریح کرد : اگر در تحقق اولویت بندی ها ، به درستی عمل نشود، وقوع حوادث مشابه در سیل و بارندگی های آینده محتمل خواهد بود.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده تصریح کرد : انتظار می رود وزارت نیرو ، اولویتهای مورد تاکید قرارگاه در سه استان خوزستان ، لرستان و گلستان یعنی سیل برها ، لایروبی رودخانه ها و اتمام سدهای نیمه تمام را مبنای کار خود قرار دهد و تامین اعتبارات نیز بر همین مبنا و به همین منظور انجام می شود .

دکتر رحمانی فضلی در ادامه به عنوان یکی از نمونه های رویکرد ریشه ای قرارگاه به روند بازسازی و نوسازی ، به سد نرماب در استان گلستان اشاره کرد و گفت : اگر احداث این سد تمام شود از بروز بیش از ۵۰ درصد خسارات ناشی سیل در آن منطقه جلوگیری می شود .

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه بنیاد مسکن با هماهنگی و همکاری همه دستگاهها به خوبی عمل کرده است ؛ گفت :

در حوزه مسکن کارها بر اساس زمانبندی و به خوبی پیش می رود ، و البته براساس برنامه طراحی شده ، بایستی مردم تا عید در خانه های خود ساکن شوند .

همچنین قول داده شده بود که تعمیرات مسکن های آسیب دیده ظرف دو ماه انجام شود که این کار در مدت مقرر به پایان رسید .
رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با اشاره به اقدامات قابل قبول وزارت جهادکشاورزی ، بر تسریع در پرداخت خسارتهای بخش کشاورزی تاکید کرد و از بانکهای عامل خواست تا به این کار سرعت ببخشند.

وی در ادامه یادآور شد: در خوزستان ، کشاورزان در آغاز بحران ، نیاز داشتند هرچه سریعتر زمین هایشان از زیر آب بیرون بیاید تا امکان کشت دوم داشته باشند که با تلاش جهادکشاورزی و همکاری خود کشاورزان این کار به خوبی به نتیجه رسید.
دکتر رحمانی فضلی تاکید کرد: اقدامات انجام شده در جریان مدیریت بحران سیل باید مستندسازی شود ؛ چراکه می توان به عنوان مدلی برای مدیریت بحران و جبران خسارتها مطرح کرد.
وزیر کشور همچنین بر اهمیت رسیدگی به بازسازی و نوسازی تمامی راههای مواصلاتی آسیب دیده تاکید کرد و گفت : وزارت راه و شهرسازی پیگیری خوبی در رسیدگی به امور داشتند و البته بایستی بیش از پیش مناطق محروم را در اولویت کاری خود قرار دهند .
گفتنی است ؛ نجار جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در این جلسه اعلام کرد براساس پیگیری های کمیته های برآورد ، تعیین خسارات و تخصیص منابع، مبلغ ۱۷هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در بخش های مختلف تامین اعتبار شده است .

 

 

منبع : سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

  • 9 مهر 1398
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011