معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای تشنیز

18 آذر 1398
معرفی روستای تشنیز

تشنیز روستایی با جمعیتی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از توابع دهستان کیار غربی بخش مرکزی شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری در ۵۰درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی و ۳۲درجه و ۴ دقیقه عرض شمالی در ارتفاع ۱۹۹۹متر از سطح آبهای آزاد قرار گرفته است .

 

از توابع دهستان کیار غربی

تشنیز از شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار ۳ کیلومتر و با شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۳۵ کیلومتر فاصله دارد . نکته جالب اینجاست که فاصله روستای تشنیز با اغلب شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاری یکسان است و در این راستا می توان به فاصله ۳۰ کیلومتری تشنیز تا اردل ، ۳۵ کیلومتری تشنیز تا فارسان ، ۳۵ کیلومتری تشنیز تا بلداجی اشاره کرد .

معرفی روستای تشنیز

تشنیز روستایی قدیمی است و نزدیک به ۱۰۰۰ سال از قدمت آن می گذرد. محل استقرار قبلی آن در شمال رودخانه کیار در منطقه ای موسوم به تازیان قرار داشته است که بدلایلی ساکنان قبلی روستا ناچار به جابجایی محل اسکان خود شده اند و با اندکی جابجایی اینک روستای تشنیز در ضلع جنوبی رود خانه کیار مستقر شده است .

ریشه واژه “تشنیز” مشخص نیست و برخی آن را واژه ای ارمنی و برخی واژه ای زرتشتی می دانند اما آنچه از لغت نامه دهخدا بر می آید تشنیز را به معنای چشمه و البته منطقه ای سرسبز معنا کرده است.

 

از توابع دهستان کیار غربی

 

مشخص نیست پس از جابجایی روستای قدیمی تشنیز چه بر سر ساکنان قدیمی آن آمده است اما بیش از ۵۰۰سال پیش اقوامی از مناطق مختلف کشور بدلیل آب فراوان و اراضی وسیع و مسطح روستای تشنیز از شهرهایی همچون شیراز ، اطراف اصفهان ، فرخشهر ، میانکوه اردل و …به این روستا مهاجرت نموده و برای همیشه در روستای تشنیز ساکن شده اند .

این روستا در گذشته در کنار مسلمانان و شیعیانی که در آن ساکن بوده اند محل زندگی ارامنه نیز بوده است که در زمان حکومت صفویه در این روستا سکنی گزیده بودند که با انقراض صفویان ارامنه نیز از روستای تشنیز رفته اند و در حال حاضر صددرصد جمعیت ساکن روستا مسلمان و شیعه هستند .

 

 

از توابع دهستان کیار غربی

اراضی وسیع و آب فراوان ساکنان تشنیز را به سمت شغل کشاورزی سوق داد و در این روستا از دیرباز محصولاتی همچون گندم ، جو ، شبدر ، یونجه و برنج گرده و حبوبات کاشته و برداشت می شود اما در دهه گذشته بدلیل خشکسالی شدید و الگوی کشت نیز در روستای تشنیز تغییر یافت و در کنار محصولات قدیمی و البته با حذف برنج محصولاتی همچون چغندر قند و سیب زمینی و ذرت نیز به محصولات کشاورزی روستا افزوده شد.

 

عدم توجه به روستاها و درآمد بسیار پایین کشاورزی خصوصا در دهه های ۶۰ و ۷۰ باعث شد مهاجرت گسترده از روستای تشنیز به سمت شهرهای بزرگ خصوصا اصفهان صورت پذیرد.

جمعیت ساکن روستای تشنیز که در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰۰ نفر است جمعیتی نسبتا جوان است که با رویکرد تلاش و سازندگی امیدهای رشد و بالندگی روستای تشنیز را زنده کرده است.

 

🔹جهت مشاهده تصاویر بر روی آنها کلیک کنید : 

 

روستا : تشنیز

استان : چهر محال بختیاری

شهرستان : کیار

بخشداری : مرکزی

دهستان : کیار غربی

 

 

🔰🇮🇷 لطفا نظراتتان را راجع به روستای تشنیز در قسمت دیدگاه برایمان ارسال بفرمایید 🇮🇷

  • 18 آذر 1398
  • |
  • دیدگاه
  • |
  1. امیر گفت:

    سلام.من.خانمم.اهل.تشنیز.هست.انسانهای.واقعا.بامعرفت.ومردمان.بسار.خونگرمی.دارد.گگجج

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011