معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

ابلاغ دستور العمل جدید نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها

27 دی 1398
ابلاغ دستور العمل جدید نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها

 مهدی جمالی نژاد اعلام داشت : با توجه به تنوع بسیار زیاد سکونت‌گاه‌های روستایی کشور و به تبع آن روستاهای دارای دهیاری، درجه‌بندی دهیاری‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی در ساماندهی و انتظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات و … را نظام بخشد.

جمالی نژاد در خصوص اصلاح ماده ۴۸ مکرر و به دنبال آن اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور عنوان نمود: در دستورالعمل جدید، دهیاری‌های کشور علاوه بر شاخص‌های‌ درآمد، جمعیت و وسعت، بر اساس شاخص‌های جدیدی از جمله مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا، به درجات (۱) تا (۶) درجه‌بندی می‌شوند.
وی افزود: در دستورالعمل جدید درجه‌بندی دهیاری‌های کشور، امتیازدهی شاخص‌های پیشین تغییر یافته و نحوه امتیازدهی شاخص‌های جدید نیز مشخص شده است که بر این اساس درجه دهیاری‌های کشور با دقت و واقعیت بیشتری تعیین خواهد شد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، درخصوص شاخص‌های جدید درجه‌بندی گفت: پس از تعیین درجه دهیاری‌ بر اساس سه شاخص درآمد، جمعیت و وسعت؛ درصورتی که دهیاری مربوطه مشمول بهره‌مندی از هرکدام از شاخص‌های “مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش)” و “دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا” باشد، “یک درجه” به درجه اولیه تعیین شده برای دهیاری اضافه خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: شاخص مرکزیت دهستان یا بخش، براساس آخرین وضعیت تقسیمات کشوری و واقع بودن دهیاری در روستای مرکز دهستان یا بخش تعیین می‌شود و امتیاز ظرفیت گردشگری به روستاهای هدف گردشگری منتخب کارگروه ملی ذیربط، روستاهای دارای بافت با ارزش روستایی که عملیات بهسازی و احیاء در آنها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پایان یافته‌ باشد و دهیاری‌های روستاهای واقع در جزایر کشور تعلق می‌گیرد. علی‌ایحال حداکثر ارتقاء درجه برای یک دهیاری بر اساس این شاخص، تنها “یک درجه” می‌باشد.

جمالی نژاد همچنین توضیح داد: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز و تاکنون ۲۷ هزار و ۵۱۸ دهیاری از مجموع ۳۷ هزار و ۸۰ دهیاری دهیاری، درجه‌بندی شده‌اند که بیش از ۷۴درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر دهیاری از درجه یک تا شش درجه‌بندی می‌شود، ۴۴ درصد از دهیاری‌ها درجه یک، ۲۸ درصد درجه دو، ۱۲درصد درجه سه، ۸.۵ درصد درجه چهار، ۷درصد درجه پنج و نیم ‌درصد درجه شش می‌باشند.
شایان ذکر است معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشوربا توجه به اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور، ازدفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری خواسته تا اطلاعات دهیاری‌های واجد شرایط را احصاء و بررسی نموده و طبق فرآیند مندرج در دستورالعمل، جهت تعیین درجه و یا ارتقا درجه به این معاونت ارسال نمایند.

🔴دریافت دستورالعمل : ⬇⬇⬇

pdfدستورالعمل نحوه درجه بندی دهیاریها

 

منبع : به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

  • 27 دی 1398
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

برچسب ها : ،

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011