معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای یارعزیز

17 اردیبهشت 1399

روستای یارعزیز از توابع بخش تخت سلیمان ،  دهستان احمد آباد در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان تکاب ، استان آذر بایجان غربی واقع می باشد .

این روستا در دره ای که سه چشمه در آن موجود بوده و به گفته ریش سفیدان روستا توسط سه برادر با بصیر و پاک بنا شده که اکثر روستا باهم فامیل هستند.

 تاریخ و جغرافیا

روستای یارعزیز از شمال به روستاهای ینگی کند ، زره شوران و آلوچلو از جنوب به روستای شیرمرد و احمدآباد از غرب به چراغتپه و از شرق به روستای آق دره سفلی منتهی می شود قدمت این روستا حدوداً بیش از ۳۵۰سال پیش است.
حضور همیشگی مردم یارعزیز در عرصه های مختلف سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی و … نمونه های بارز آن به درگیری با گروهک منحله دمکرات در سال ۱۳۵۷ و آتش کشیدن روستا توسط آن گروهک و در زمان دفاع مقدس حضور بیش از ۴۰نفر بعنوان داوطلب (بسیجی) در جبهه ها و تقدیم ۹ شهید و ۵ جانباز به انقلاب اسلامی و حضور مردم در انتخابات و راهپیمایی ها و … اشاره کرد.
روستای یارعزیز با سه کارخانه استحصال طلا شمالاً: زرشوران جنوباً:پیشتازان کانی کاران غرباً: پویازرکان همجوار می باشد. این کارخانه ها حدوداً ۹۰ هکتار از چراگاه و عراضی کشاورزی روستا را تصاحب کرده اند. روستا در معرض انواع آلودگی های زیستی و محیطی این کارخانه ها قرار دارد.

ساختار فیزیکی و معماری روستا

بیش از ۹۵ درصد ساختمان های روستا از خشت و گل و سقف آن از تنه درخت می باشد به علت نبود توان مالی و زمین مساعد در داخل محدود روستا تمایلی به مقاوم سازی ساختمان های مسکونی ندارند و همچنین این روستا دارای برق ، آب و شبکه موبایل و گیرنده ۱۸ شبکه تلویزیونی ، ۲باب مدرسه ابتدایی جدید الحداث و قدیمی (بلا استفاده مانده است) ، خانه بهداشت ، غسال خانه می باشد و از شبکه اینترنت ، نانوایی ، راه آسفالت مناسب ، دفتر پیشخوان ، مدرسه راهنمایی ، خانه عالم ، امکانات ورزشی و… محرم می باشد.

 مناظر طبیعی و گردشگری

از باغات سرسبز و چشمه های جوشان روستا در فصل های بهار و تابستان طبیعت گردان بهره می برند و چشمه آب سرد درمانی روستا که مردمان منطقه از آب این چشمه برای بیماری های پوستی و قارچی استفاده میکنند

 

 ساختار جمعیت

روستای یارعزیز دارای ۶۵ خانوار و جمعیت ۲۳۰نفر که از این تعداد ۱۰۵نفر آقا و ۱۲۵نفر خانم می باشد ۸۰نفر زیر ۱۵سال می باشد
تعداد ۲۵ دانش آموز ابتدایی با ۲ معلم و ۱۰دانش آموز راهنمایی (به مدرسه راهنمایی روستای آلوچالو روزانه رفت و آمد می کنند) ۶ دانش آموز دبیرستان ( در دبیرستان روستای نصرت آباد مشغول تحصیل هستند) ۵ دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل می باشد.

مهاجرت: زمینه مهاجرت ساکنین روستا به شهرستان ها به منزله اشتغال و یا تحصیل فرزندان و نبود امکانات در روستا فراهم می شود.

طلاق: با توجه به اینکه پیوندهای ازدواج در روستا براساس شناخت قبلی و اکثراً از خانواده هائی که نسبت خویشاوندی نسبی بـا هـم دارنـد شکل می گیرد و چون این ازدواج موجب تحکیم خویشاوندی قبلی می گردد، لذا به علت خویشتن داری و حفظ حرمـت خـانواده هـا طلاق را زشت می دانند و به ندرت مسئله طلاق رخ می دهد.

 مشاغل

شغل اکثر روستا دامداری(پرورش گوسفند و گاو) و کشاورزی(باغ داری سیب و کشت گندم و جو نخود و..و) است و تعدادی هم در کارخانه های موجود در منطقه مشغول بکار هستند. و در روستا به تعداد ۲۵ نفر خانم ضمن انجام کار خانه داری قالی بافی هم انجام می دهند.

 فرهنگ

مذهب: دین کلیه اهالی روستا اسلام و مذهب شیعه می باشد.

مراسمات: در کلیه ایام شهادت اهل بیت در روستا مراسم اعزاداری و مناسبت های ماه شعبان نیز مراسم جشن و مراسمات ملی در روستا برگزار می شود. از دیگر مراسمات روستا برگزاری هیئت قرآنی خوانی که هر هفته شب های جمعه بطور سیار در منزل اهالی برگزار می شود.
قرائت چهل یاسین در آستانه تحویل سال نو یکی از سنت های ارزشمندی است که در روستای یارعزیز انجام می شود.این آیین سالیان سال است که در کنار هفت سین و قرائت دعا و مناجات با معنویت و شکوه خاصی انجام می گیرد. مردم آذری زبان روستای یارعزبز با تجمع در مسجد،چهل بار سوره یاسین را با صدای بلند و ترجیحا توسط قاریان برجسته قرآن تلاوت و گوش می کنند. در این مراسم ابتدا ظرف بزرگ و زیبایی را از آب پر می کنند و قاریان دور آن جمع شده و هر کس یکبار سوره یاسین را می‌خواند و به آب فوت می کند ، با این نیت که سال نو را با برکت شروع کنند. پس از اتمام تلاوت چهل یاسین هرکس مقداری از آن آب متبرک را می خورد و مقداری را نیز با خود به منزل می برد و به آب مورد مصرفی خود و یا به آب خمیر می‌افزاید، یا اگر مریضی داشته باشند به او می‌دهند تا مایه شفا شود.اهالی یارعزیز سوره مبارکه یاسین را که قلب قرآن است برای زدودن زنگار گناه از روح و جان خود می خوانند و آب متبرک شده با آن را می نوشند ،باشد تحولی در وجودشان به برکت این سوره و آیات شریفه کلام الهی ایجاد شود.

🟢🟢🟢جهت مشاهده تصاویر بر روی آنها کلیک کنید :

روستا : یار عزیز

استان :  آذربایجان غربی

شهرستان : تکاب

بخشداری : تخت سلیمان

دهستان : احمد آباد

درجه دهیاری : ۱

 نظرتان راجع به روستای یار عزیز را می توانید در قسمت دیدگاه با ما درمیان بگذارید 

 

مسیر ارتباطی ۲۸۶ روستای آذربایجان غربی آسفالت شد

  • 17 اردیبهشت 1399
  • |
  • ۶ دیدگاه
  • |
  1. ناشناس گفت:

    باتوجه به معرفی روستا
    روستای عالی بنظر میرسد

  2. امان الله گفت:

    سلام

    ظاهرآ نرم افزار جالب وخوبی هست اما متاسفانه دهیار روستای ما به بهانه های واهی زیر بار خرید نرفتند گفتند بخشداری قبول ندارد این نرم افزار و صورتجلسات ودیگر اوراق این نرم افزار را ..

  3. موسی گفت:

    روستایی با طبیعت بکر دارید با دهیاری فعال

  4. ناشناس گفت:

    سلام داداش من اهل اونجام آسفالت خراب امکانات ورزشی نمیدونم از کجا آورده اما اینترنت خانه بهداشت راسته طبیعت خوبی داره مخصوصا الان بری پیشنهاد میدم حتما بری

  5. ناشناس گفت:

    عجب طبیعت بکری
    دورددبر دهیار فعال

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011