معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

روستای سو ته ده

6 مرداد 1399
روستای سوته ده

روستای سو ته ده در غرب استان گلستان ، شهرستان بندرگز واقع می باشد ، این روستا از سمت شمال به دریای خزر و از سمت جنوب به جنگل وسیع شمال مشرف است.

این روستا در بین روستاهای باغو و گلفرا قرار دارد و با جاذبه‌های زیبای توریستی چون نگینی محصور در میان جنگل و دریا می‌درخشد. قدمت این روستا به بیش از ۹۰۰ سال می‌رسد و از فامیل‌های آن می‌توان به حسینی-شهسواری، شهسوار، سپانلو-شربتی-اسماعیلی -وزواری- عرب -صابری-نکاحی-وکیلی-خندان-فغانی -دیدار-تیموری-منزلدره-عارفی-هزارجریبی-بختیاری اشاره کرد.

در موردعلت نامیده شدن سوته ده سه روایت وجود دارد:

اول آنکه این روستا در تاریخ گذشته به دلیل هجوم مغول‌ها سوخته باشد.

دوم اینکه برخی حکایتها دال بر آن است که اسم اصلی آن ستوده ده بوده (به معنای روستای مورد تمجید و ستایش ) و به خاطر تلفظ مشکل آن به سوته ده تغییر یافته‌ است و دلیل آن هم وجود سادات و افراد تأثیرگذار بر منطقه بوده‌است .

و روایت غالب آنکه این روستا با تجمیع سه روستا تشکیل شده‌است تابه زبان محلی سه تا ده و به مرور سوته ده نام گرفت که جمعیت زیاد روستا در گذشته شاهدی بر این مدعاست .

به هر دلیل این روستا افراد تحصیلکرده زیادی را به جامعه تحویل داده‌است که همیمن موضوع نشان می‌دهد که در مقایسه از افراد سالم و با فرهنگ غنی برخوردار است. شغل غالب ساکنان روستا کشاورزی بوده و از محصولات آن می‌توان به برنج، گندم، سویا، کلزا، صیفیجات والبته مرکبات اشاره کرد. متأسفانه وضعیت کشاورزی این روستا همانند روستاهای دیگر استان دچار افت شده‌است و گاهی نیز موجب شده که برخی از روستاییان زمین‌های خود را فروخته و مهاجرت نمایند به ‌طوری‌که این پدیده به ویژه مهاجرت تحصیل کرده‌ها یکی از موانع توسعه روستا محسوب می‌شود نکته جالب آنکه مهاجران روستا در مراسم اعیاد یا سوگواری‌ها به روستا بازمی‌گردند .

روستای سوته ده با پیشینه ای کهن و با فرهنگی متعالی در میان روستاهای همجوار به زیبایی میدرخشد .از نقاط تاریخی روستا می‌توان به بادوسر اشاره کرد بادوسر منطقه‌ای تاریخی است که در دل آن مزار بادوسر قرار دارد این منطقه جنبه تفریحی -زیارتی داشته و علاوه بر قبور شهدا و مرحومین روستا و روستاهای مجاور در قدیم از چشمه پر آب و زیبایی برخوردار بوده‌است که حدود اواخر دهه سی شمسی قرن حاضر توسط سیل ویران گردید.

 

🟢🟢🟢جهت مشاهده تصاویر بر روی آنها کلیک کنید :

 

نام دهیار : فرشته شهسوار

روستا : سو ته ده

استان :  گلستان

شهرستان : بندرگز

بخشداری : مرکزی

دهستان : انزان شرقی

درجه دهیاری : ۳

 🟢نظرتان راجع به روستای سو ته ده  را می توانید در قسمت دیدگاه با ما درمیان بگذارید .

 



  • 6 مرداد 1399
  • |
  • دیدگاه
  • |
  1. م.حسینی گفت:

    سلام
    ضمن قدردانی از زحمات،لطفا در مقابل ستوده ده در داخل پرانتز عبارت روستای مورد تمجید و ستایش قرار گرفته نوشته شود.انچه فعلا نوشته شده نادرست است.

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011