معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب قرار دارند

12 بهمن 1399

رئیس سازمان جنگل‌ها: ۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب قرار دارند/اجرای ۲۱ هزار هکتار جنگل‌کاری و زراعت چوب

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ۸ هزار و ۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب قرار دارد و راه نجات و برون رفت از این مشکل، اجرای عملیات آبخیزداری است.

مسعود منصور پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح متمرکز پروژه‌های آبخیزداری کشور به میزبانی این شهرستان اظهار داشت: حفظ منابع پایه شامل آب، خاک و پوشش گیاهی وظیفه ما در سازمان جنگل‌هاست و در کنار آن اقدامات دیگری از جمله تثبیت مالکیت دولتی بر اراضی ملی را هم در دستور کار داریم.

وی گفت: ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی حدنگاری شده و تا پایان دولت کاداستر اراضی ملی به پایان خواهد رسید. همچنین ۲۱۱ میلیون کیلومتر در مرز اراضی ملی و مستثنیات کمربند سبز ایجاد شده که سبب حفاظت بهتر از این اراضی می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای یک هزار و ۸۸ خانواری که برای تأمین سوخت ناچار به قطع درختان بودند انرژی‌های نو و سوخت جایگزین تأمین شده که سالانه از قطع ۳ هزار و ۵۰۰ اصله درخت جلوگیری شده است.

وی به توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: ۱۰۸ هزار هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی داشتیم که ۲ هزار و ۱۵۰ تن بر میزان تولید محصولات افزوده خواهد شد.

منصور ادامه داد: ۲۱ هزار هکتار جنگلکاری اقتصادی و زراعت چوب انجام شده که با بهره برداری از آن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب چوب و ۹۰۰ تن محصولات باغی تولید می‌شود.

وی به موضوع فرسایش شدید در کشور اشاره کرد و گفت: اراضی کشور در معرض فرسایش شدید آبی قرار دارد و میانگین فرسایش حدود ۱۶ تن در هکتار است ضمن اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوبات وارد سدهای کشور می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهارداشت: ۸ هزار و ۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب قرار دارد و  راه نجات و برون رفت از این مشکل، اجرای عملیات آبخیزداری است.

وی گفت: در این دولت عملیات آبخیزداری در ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار هکتار شروع و به پایان رسیده است. در این پروژه‌ها ۳۲ هزار و ۵۰۰ عملیات مترمکعب سازه‌ای، ۷۵ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و جنگلکاری و ۱۱۴ هزار هکتار اصلاح و احیای مراتع انجام شد.

منصور خاطرنشان کرد: پیامد اجرای این پروژه‌ها بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصالی است.

وی درباره پروژه آبخیزداری محمدآباد شهرستان علی آبادکتول گفت: این حوضه ۷۴ هزار هکتار وسعت دارد و ۲۰ روستا و دو شهرستان از سیلاب‌های آن متأثر هستند. هرساله سیلاب‌هایی در این حوضه رخ می‌دهد و با توجه به سیلاب‌های سال ۹۸ عملیات آبخیزداری در این حوضه از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد. حجم عملیات در این سازه ۳۵ هزار مترمکعب در قالب ۲۸ سازه است که قدرت مهار ۶۶ هزارتن فرسایش و ۲۹۶ هزارتن رسوب را دارد.

منصور با ابراز اینکه این پروژه‌ها با مشارکت مردم انجام می‌شود، بیان داشت: ۷۵۰ تشکل و یکهزار و ۷۰۰  تعاونی منابع طبیعی ایجاد شده و حدود ۳۰ هزار نفر عضو صندوق‌های منابع طبیعی هستند که جزو نقاط قوت است.

منبع:تسنیم

  • 12 بهمن 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011