معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

کوچ ماشینی اجباری شد

13 اردیبهشت 1400

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی برای آن که عشایر هنگام کوچ و جابجایی دام‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد محدوده های شهری و روستایی نشوند، اجبار کرده اند که عمده کوچ در سال جاری به صورت ماشینی انجام شود.
به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «شاهپور علائی مقدم» افزود: ۲۴۷ هزار خانوار عشایری در کشور داریم که اگر به هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان بابت کوچ ماشینی و استقرار در میان‌بندها کمک شود، به مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیازخواهیم داشت.
رییس سازمان امور عشایر ایران اظهارداشت: ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی برای آن که عشایر هنگام کوچ و جابجایی دام‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد محدوده های شهری و روستایی نشوند، اجبار کرده اند که عمده کوچ در سال جاری به صورت ماشینی انجام شود.
وی، تعداد جمعیت دام سبک عشایر را نزدیک به ۲۱ میلیون راس و دام سنگین را یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس عنوان کرد و گفت: همه این دام ها در مسیر کوچ حرکت می کنند.
علائی مقدم با بیان این که کوچ ماشینی از سال ها پیش به دلایل مختلف از جمله تجاوز به ایل راه های عشایری انجام می شود، خاطرنشان کرد: براساس آمار سرشماری سال ۸۷ بیش از ۸۷ درصد خانوار عشایر در دوره کوچ از مناطق ییلاقی به قشلاقی و ۱۶.۳۷ درصد آنها از مناطق قشلاقی به ییلاقی از وسیله نقلیه ماشین استفاده کردند.
رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: برخی از ایل راه های عشایری به منظور ساخت و ساز و کارهای عمرانی مورد تجاوز قرار گرفته و از این رو، عشایر مجبورند مسیرشان را تغییر دهند و از جاده های آسفالتی حرکت کنند.
وی ادامه داد: ۶۶ هزار کیلومتر در کشور ایل‌راه داریم که اطلس آن نیز تهیه و به تمام واحدهایی که عملیات عمرانی، ساخت تاسیسات و توسعه معدن انجام می دهند، ابلاغ شده است و بر این اساس برای هرگونه اقدام در حریم ایل‌راه‌های عشایری باید استعلام از سازمان امور عشایر اخذ شود تا تجاوزی به این ایل راه ها صورت نگیرد.
علائی مقدم درباره شرایط کوچ ماشینی اظهارداشت: برای جلوگیری از مسایل مربوط به قاچاق دام، کوچ ماشینی نیازمند مجوز است و پلیس راه در جاده های کشور بر مسیر کوچ نظارت می کنند و عشایر باید مجوز تردد و کارت شناسایی داشته باشند.
وی گفت: در کارت شناسایی هوشمند عشایر، تاریخ و مسیر کوچ قید شده است و اگر آنان کارت شناسایی هوشمند نداشته باشند، نمی توانند حرکت کنند.
رییس سازمان امور عشایر ایران این موضوع را که کوچ ماشینی منجر به چرای زودهنگام در مراتع مناطق ییلاقی می شود، منتفی دانست و گفت: چرای زودهنگام عشایر در مناطق ییلاقی به علت تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت علوفه صورت می گیرد.
علائی مقدم در مورد پایش جمعیت عشایر در زمینه ابتلا به کرونا نیز اظهار داشت: سال گذشته ۷۲۰ هزار نفر از عشایر در مسیر کوچ از نظر ویروس کرونا و سایر بیماری های خاص با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایش شدند.
وی افزود: میزان فوتی بر اثر بیماری کرونا در جامعه عشایری از انتهای سال ۹۸ تا ابتدای ۹۹ تعداد پنج نفر در کل کشور بوده است.به گزارش ایرنا، به تازگی «ترحم بهزاد» مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین‌ماه از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه‌های مناطق ییلاقی شوند.
اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می شود. این دستورالعمل به استانداری ها، سازمان امور عشایر و ادارات کل منابع طبیعی کشور ابلاغ شده است.

  • 13 اردیبهشت 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011