معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

توسعه روستاها متولی و مدیریت یکپارچه و جامع می‌خواهد

11 دی 1400

جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: در روستاها یک متولی نیاز داریم.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره فعالیت دهیاری‌ها افزود: در بحث مدیریت روستاها و شهرها؛ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم بعنوان قاعده هرم حاکمیتی و هم مردمی محسوب می‌شوند و امروز اگر در روستاها نگاه کنیم متولیان زیادی در بحث روستاها مطرح می‌شوند که یک بحث در حوزه زمین و یک بحث در حوزه مسکن و یک بحث نیز در طرح‌های عمرانی است و غالبا این‌ها هم افزایی لازم برای پیشبرد امور توسعه روستاها را ندارند.

وی تصریح کرد: به طور مثال ما یک طرح هادی برای روستاها داریم که محدوده روستاها را مشخص کرده است در صورتی که خارج از این محدوده ما زمین‌های دولتی داریم که به راحتی می‌توانیم به طرح هادی الحاق کنیم.

جوکار گفت: بعضا طرح هادی ۱۴-۱۵ سال مانده و هیچگونه اصلاحی انجام نشده است، شعار ما حمایت از روستا و روستائیان و پایداری جمعیت در روستاهاست، اما در عمل خود طرح هادی ایجاد اشکال کرده و سبب محدودیت برای باقی ماندن مردم در روستاها شده است، ما امروز اگر بخواهیم زمینی برای مسکن اختصاص بدهیم متاسفانه در طرح هادی وجود ندارد، اما زمین‌های فراوانی در اطراف روستا داریم که متعلق به منابع طبیعی است و اگر طرح هادی ما اصلاح و بازنگری شود این مشکل رفع و حل می‌شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما یک متولی در بحث روستاها می‌خواهیم، گفت: ما اکنون یک طرح قانونی داریم با عنوان طرح قانونی و مدیریت جامع شهری و روستایی که واقعا در سطح شهرها و روستاها ما یک مدیر باید حرف آخر را بزند نه مدیران متعدد، ما دستگاه‌های خدمات رسانی زیادی امروز در حوزه روستا و شهر داریم در حالی که احتیاجی به این‌ها نیست و تمام این‌ها را می‌توان به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار کرد.

وی ادامه داد: البته باید ساختار هم متحول شود و دربحث وظایف نیز وظایف جدیدی ترسیم کنیم که این موضوع به کوچک سازی و چابک سازی دولت کمک می‌کند و این اموری که امروز دولت انجام می‌دهد واگذاری امور به خود مردم است و خیلی راحت این امور به شوراها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شود.

وی گفت: طرح قانون مدیریت جامع شهری و روستایی را ما اکنون در دستور کار داریم اگر به یاری خدا مجلس رای بدهد برابر اصل ۸۵ قانون اساسی کارگروه ویژه‌ای تشکیل و به این موضوع رسیدگی می‌شود که ۱۷۰ تا ۱۸۰ ماده دارد و خیلی مسائل در حوزه شهری و روستایی روشن و شفاف می‌شود و این موضوع به توسعه روستاها و شهرهای ما کمک می‌کند.

وی گفت: امروز مردم ما بین ادارات و دستگاه‌های مختلف سرگردان هستند که خدمات داخل شهری می‌دهند هر کدام از دستگاه‌ها بنابر قوانین داخلی خودشان عمل می‌کنند، اما وقتی مدیریت جامع داشته باشیم مردم برای امور خودشان به یک جا و به یک ساختار مراجعه می‌کنند.

  • 11 دی 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011