معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

توسعه پایدار شهر و روستا در گرو آموزش به اعضای شوراهاست

20 آبان 1399

عضو شورای شهر جهرم با اشاره به اینکه توسعه پایدار شهر و روستاها در گرو آموزش به اعضای شوراهاست، گفت: یکی از ایرادات قانون شوراها عدم توجه به آموزش وظایف و اختیارات اعضای این نهادهاست.

حمید شاکری اظهار داشت: بخشی از مشکلات نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا بیشتر به مبحث آموزش بر می‌گردد.

وی افزود: با نگاهی به عملکرد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و روستا چه قبل از انتخاب شدن و چه بعد از راهیابی به شورا متوجه می‌شویم که این افراد آشنایی بسیار مختصری با قوانین و وظایف شوراها دارند که البته دلیل عمده آن به این خاطر است که با توجه به نوپا بودن شوراها در کشور متأسفانه آموزش کافی و خوبی برای اعضای شوراها در نظر گرفته نشده است و اگر هم آموزشی بوده به صورت مقطعی و پراکنده برگزار شده است.

این استاد حقوق دانشگاه جهرم گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا از نقاط قوت قانون اساسی است این شوراها نهادی نوپا و کم تجربه هستند، بنابراین آموزش نیروهایی که بتوانند در اینجا فعالیت کنند و آگاه به امور باشند، می‌تواند کمک شایانی به توسعه پایدار شهرها و روستاها کنند.

شاکری بیان کرد: یکی از راه‌های هدایت شوراها به یک جایگاه مناسب در نظام سیاسی و اجتماعی کشور، توجه به امر آموزش قانون و آشنایی بیشتر با شرح وظایف و اختیارات آنان است.

وی ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی فعالیت‌های شوراهای فعلی، خاطر نشان کرد: خدمات شورای اسلامی شهر در سطح شهرها باید پایش و ارزیابی شود و بدین منظور خوب است تا گروه‌هایی متمرکز از سازمان‌های مردم نهاد در هر شهر، وضعیت شوراهای شهر را آسیب شناسی کنند تا ببیند که آیا واقعاً محور اصلی فعالیت شوراهای شهر منافع شهروندان بوده است یا خیر؟ آیا شوراها توانسته‌اند برای حل مشکلات شهری تأثیرگذار باشند یا خیر؟

عضو شورای اسلامی شهر جهرم ضمن انتقاد از ضعف شورای عالی استان‌ها در آموزش شوراهای فرودین، تاکید کرد: آموزش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، یکی از وظایف تعریف شده برای شورای عالی استان‌ها است که متأسفانه تاکنون شورای عالی استان‌ها در این زمینه موفق عمل نکرده است.

وی ادامه داد: اگر مبحث آموزش از دوره‌های نخست یا بعدی شوراها اتفاق می‌افتاد، بروز بخشی از مشکلات امروزی در شهرها و روستاها شاهد نبودیم و می‌توانستیم شوراهای بهتری داشته باشیم.

عضو شورای شهرستان جهرم در پایان تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها می‌تواند ضمن توجه خاص به اثر آموزش شوراها، طرحی برای اصلاح قانون تشکیلات و فرآیند نظارت بر امور انتخابات شوراها به‌گونه‌ای تعریف کند که شوراهای اسلامی شهر و روستا از حضور افراد متخصص و آگاه برخوردار شوند تا بتوانند تصمیمات بهتری برای مدیریت شهری و روستاها بگیرند.

منبع:خبرگزاری مهر

  • 20 آبان 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011