معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

۲۹۰ روستای خراسان شمالی تنش آبی شدید دارند

11 دی 1399

بنا بر گزارش‌های وزارت نیرو٬ حدود ۲۹۰ روستا در استان خراسان شمالی با تنش آبی مواجه هستند و در این میان برخی از این روستاها با مشکلات بسیار جدی‌تری روبرو هستند.

با توجه به گزارشات مسئولان وزارت نیرو در استان خراسان شمالی حدود ۲۹۰ روستای استان از تنش شدید کم‌آبی رنج می‌برند.۱۶ مهرماه سال جاری محمد وحیدی نماینده مردم ۵ شهر استان خراسان شمالی در شورای اداری استان که با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد با تشریح وضعیت استان خراسان شمالی اظهار داشت: استان خراسان شمالی در زمینه راه روستایی و بزرگراه وضعیت مناسبی نداشته و در حال حاضر ۳۰۰ روستای استان با تنش آبی روبه‌رو است لذا لازم است معاونت عمرانی وزیر کشور به شاخص‌های زیربنایی خراسان شمالی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

آبرسانی به روستاهای استان ۹۰۳ میلیارد تومان پول می‌خواهد

شرکت آبفای خراسان شمالی چندی پیش اعلام کرد: بعد از یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در بهمن ماه سال ۹۸ ، اولین گام شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی مطالعات تامین آب پایدار روستاهای استان با استفاده از توان مشاور و تیم‌های کارشناسی بود که ماحصل این اقدامات منجر به تدوین سند آبرسانی پایدار به روستاهای استان گردید. بر اساس این سند ۳۰۰ روستای استان در مواقع پیک مصرف ( تابستان ) دارای تنش آبی و ۳۱۴ روستای دیگر نیز در مرز تنش آبی قرار داردند.

بر این اساس با برنامه‌ریزی های انجام شده در شرکت٬ برنامه ۵ ساله‌ای طرح ریزی گردید که بر اساس آن پروژه‌های آبرسانی در قالب مجتمع های آبرسانی جدید و پروژه‌های آبرسانی تک روستایی تعریف شد. تا پایان تابستان سال جاری مجموع اقدامات انجام شده در این زمینه منجر به آبرسانی به ۱۸ روستا گردید که در قالب پویش هر هفته «الف – ب – ایران» توسط وزیر محترم نیرو افتتاح شد و ۳۲ روستای دیگر نیز در حال آبرسانی می‌باشد که انشاءالله در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید .

در مجموع مطابق سند آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان شمالی جهت حل مشکلات آب شرب روستاها نیاز به ۹۰۳ میلیارد تومان اعتبار می‌باشد که شرکت پیگیر جذب این اعتبار و شروع عملیات اجرایی است.

 

بیش از ۹۰ درصد آب شرب خراسان شمالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

یکی از مشکلات اساسی آب در استان خراسان شمالی علی‌رغم داشتن منابع آبی مناسب٬ استفاده نامناسب از منابع آبی در بخش شرب و کشاورزی است. بسیاری از آب مورد نیاز استان توسط بخش کشاورزی به هدر می‌رود.

سال ۱۳۹۵ مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با رونمایی از آمار استفاده از آب شرب در بخش کشاورزی٬ اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما در استان، پایین بودن میزان راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی است به‌طوری‌که اکنون ۹۴ درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و تاکنون نتوانسته‌ایم درزمینهٔ افزایش راندمان مصرف آب حرکتی تأثیرگذار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب به‌صورت غیرمجاز از منابع زیرزمینی استان برداشت می‌شود که از این میزان بیش از ۱۰۳ میلیون مترمکعب مربوط به‌اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است و سهم برداشت از سه هزار و ۳۵۶ چاه غیرمجاز از این رقم برداشت بیش از ۳۷ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی است.

علوی گفت: اکنون میزان دریافتی منابع زیرزمینی آب استان ۵۳۰ میلیون مترمکعب است اما میزان برداشت از آن ۵۹۳ میلیون مترمکعب است و بر این اساس سالانه ۶۳ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی کسر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح آب زیرزمینی در دشت سملقان سالانه به میزان یک و نیم متر پایین می‌رود و میزان افت آب‌های زیرزمینی در دشت شیروان نیز سالانه یک متر و ۴۰ سانتی‌متر گزارش‌شده است و این زنگ خطری برای برداشت‌های بی‌رویه از این منابع است.

 

صنایع استان هم از آب شرب استفاده می‌کنند

موضوع دیگری که می تواند به بحران آب در استان خراسان شمالی در سال‌های آینده دامن بزند٬ استفاده صنایع خراسان شمالی از آب شرب است. بر این اساس تا کنون صنایع استان نتوانستد از پساب فاضلاب و تصفیه آن برای مصارف خود بهره ببرند و به سمت این کار نرفتند و ضرر ان در بخش آب شرب کاملا خودنمایی می‌کند.

استاندار خراسان شمالی چندی پییش در این زمینه با انتقاد از صنایع بزرگ استان٬ گفت: ورود شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری شستا و موسسه ملل به استان برای سرمایه گذاری به معنای فضای آماده استان برای سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به اهمیت سیستم فاضلاب شهرها و سودآور سرمایه گذاری در این بخش٬ افزود: با توجه به عدم برخورداری برخی شهرهای استان از سیستم فاضلاب شهری سرمایه گذاری در این حوزه یکی از مطمئن ترین و پرسودترین سرمایه گذاری‌ها در کوتاه مدت خواهد بود.

شجاعی با اشاره به تصویب سند سازگاری با کم‌آبی افزود: اگر سرمایه‌گذاری موضوع پساب را در قالب یک قرارداد قانونی لحاظ کند ما نیز صنایع استان را به سمت استفاده از پساب تولیدی هدایت خواهیم کرد.

استاندار خراسان شمالی گفت: ارائه طرح‌های مناسب در حوزه آب و پاسخ دو هفته‌ای به سرمایه‌گذاران باید از اولویت‌های دستگاه‌های زیرمجموعه باشد. از دستگاه‌های وزارت نیرو در استان می خواهیم تا زمینه بازدید سرمایه گذاران از پتانسیل‌های سرمایه گذاری در این بخش را فراهم کنند.

  • 11 دی 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011