معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

اعتراض آردسازان به تغییر نکردن قیمت سبوس

24 شهریور 1400

دبیرکل انجمن صنفی صنایع آرد ایران در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی اعتراض خود را نسبت به تغییر نکردن قیمت سبوس و تاثیر آن بر فعالیت کارخانجات و تامین آرد برای نان مردم اعلام کرد.

 

*** نامه انجمن صنفی صنایع آرد ایران به وزیر جهاد کشاورزی

 

به گزارش روستا، جعفر ایزدیار در نامه‌ای به سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نوشت:

در صورت اجرا نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش سبوس از طریق عرضه و تقاضا و یا با قیمت ۳۵ هزار ریال در سامانه، عملاً فعالیت کارخانجات و تامین آرد برای نان مردم با مشکل جدی مواجه می‌شود.
همانگونه که استحضار دارید کارخانه‌های آرد، گندم را از دولت خریداری و آرد استحصالی را به قیمت معین شده به نانوایان عرضه می‌نمایند.
از سال ۱۳۹۳ تاکنون با هدف جلوگیری از افزایش قیمت نان علی‌رغم افزایش هر ساله هزینه‌های تولید نظیر دستمزد کارگران، تعمیر و نگهداری، تورم و… دولت اجازه افزایش قیمت آرد را نداده است.
لذا به منظور جبران هزینه‌های افزایش یافته تولید در این مدت از روش‌های مختلف از جمله افزایش قیمت سبوس (از هشت هزار و ۴۰۰ ریال به ده هزار ریال و سپس به چهارده هزار ریال) و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تمام‌شده اقدام نموده است.
با توجه به اینکه بررسی، تصویب و ابلاغ و تسویه این‌گونه حساب‌ها روندی بسیاری طولانی دارند و به طور معمول هزینه‌های انجام شده کارخانه‌ها با تاخیر یکی دو ساله همراه می‌شد، به دلیل وجود تورم، قدرت خرید مبلغ دریافتی کارخانه‌ها بسیار کمتر از مبالغ هزینه شده آنها بوده است.
مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تمام‌شده آرد فروخته شده سال ۱۳۹۹ که حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال است با وجود تصویب هیئت دولت هنوز پرداخت نشده و درنتیجه کارخانه‌ها برای تامین هزینه‌های جاری خود و خرید گندم مورد نیاز با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند.
برای حل این مشکل باید قیمت آرد با سبوس افزایش می‌یافت که ستاد تنظیم بازار کشور باتوجه به آثار نامطلوب افزایش قیمت آرد در سبد غذایی خانوار تصمیم گرفتند با افزایش قیمت سبوس نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.
پس از بررسی کارشناسی و لحاظ کردن بهای سبوس در قیمت شیر در تاریخ ۲۶/‏۰۳/‏۱۴۰۰‬ مصوب کردند که سبوس با مکانیسم عرضه و تقاضا توسط کارخانه‌های آرد فروخته شود و به این ترتیب مشکل نقدینگی کارخانه‌ها حل شده و از تعطیلی و اختلال در روند تامین آرد جلوگیری به عمل آید.
جناب آقای دکتر گیلانپور، طی نامه شماره ۳۰۴۰۲/۵۰۰/۱۴۰۰ مورخ ۱۵/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ اعلام داشته‌اند که باتوجه به مشکلات موجود در حوزه دامپروری نرخ سبوس به روال گذشته یعنی هر کیلو ۱۴ هزار ریال بازگردد و به این ترتیب حل مشکلات دام‌های کشور را به حل مشکل تامین نان مردم ارجحیت داده‌اند.
به استحضار می‌رساند کارخانه‌های آرد در سال ۱۳۹۹ هزینه تولید آرد را به صورت نقدی پرداخت کرده و با وجود تصویب هیئت دولت هنوز مطالبات سال ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند و افزایش هزینه‌های تولید سال‌جاری هنوز محاسبه و پرداخت نشده است.
در نتیجه نقدینگی کارخانجات آرد بیش از این امکان تامین هزینه‌های جاری کارخانه و خرید گندم را ندارد و مصوبه ستاد تنظیم بازار جهت فروش سبوس به صورت عرضه و تقاضا تنها راهکار برون‌رفت از این معضل بوده است که پس از کارشناسی‌های متعدد مصوب و ابلاغ شده است.
چنانچه با نامه شماره ۳۰۴۰۲/۵۰۰/۱۴۰۰ مورخ ۱۵/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ آقای دکتر گیلانپور این مصوبه لغو شود کارخانه‌های آرد با مشکل بسیار جدی در فعالیت جاری خود روبه‌رو خواهند شد.
بر این اساس، برای جلوگیری از اختلال در روند فعالیت کارخانه‌ها و تامین آرد خواهشمند است دستور فرمایند نسبت به لغو ابلاغیه آقای دکتر گیلانپور (۳۰۴۰۲/۵۰۰/۱۴۰۰ مورخ ۱۵/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ اقدام و اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش سبوس از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا و با افزایش قیمت آن به ۳۵ هزار ریال و عرضه در سامانه وزارت جهاد کشاورزی نسبت به حل مشکل اقدام عاجل صورت پذیرد.

  • 24 شهریور 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011