معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

زخم‌های زباله بر زیبایی‌های جاده‌های مازندران

22 اسفند 1400

حاشیه‌های جاده‌های مازندران سال‌هاست که محل تجمع و انباشت زباله شده است و در به‌وجود آمدن این وضعیت هم گردشگران و مسافران جاده‌ای مقصرند و هم مردم محلی و بومی. با این حال این دو گروه به دشواری مسئولیت خود را برعهده می‌گیرند و هریک دیگری را در انباشت زباله مقصر می‌دانند.

آنچه که باعث شده معضل زباله‌های جاده‌ای همچنان در این استان ماندگار باشد این است که شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها هر یک به آسانی مسئولیت پاکسازی زباله را بر گردن دیگری می‌اندازند. از سوی دیگر تاکنون از سوی سازمان‌های مردم نهاد و نیرو‌های داوطلب مردمی فراخوان‌های متعددی برای جمع‌آوری زباله‌های حاشیه جاده‌ها برگزار شده، اما مشکل این فراخوان‌ها مقطعی و محدود بودن زمانی و جغرافیایی آن‌ها بوده و پس از مدتی در بر همان پاشنه سابق چرخیده است.

این روز‌ها اگر خواسته باشید در حاشیه یکی از جاده‌های مازندران توقف کنید و با تماشای طبیعت سرسبز و تنفس هوای پاک کمی از خستگی سفر خود بکاهید محال است که در گوشه‌ای از چشم انداز کپه‌ای آشغال نبینید و با دیدن زباله‌های حاشیه جاده دل آزرده نشوید.

۲۱ مهر ماه سال گذشته، استاندار پیشین مازندران با صدور حکمی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان را به‌عنوان مجری طرح مازندران پاک منصوب کرد و به این طرح رسمیت بخشید. پاکسازی ورودی شهرها، بلوار‌ها و کمربندی‌ها و فضای عمومی شهری، جمع‌آوری پسماند و زباله‌های حاشیه جاده‌ها و محور‌های اصلی و کمربندی شهر‌ها و هماهنگی جهت تسطیح و بهسازی حاشیه جاده‌ها و کمربندی‌ها و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از دیگر اولویت‌های اجرای طرح مازندران پاک بوده است.

زندگی در میانه آلودگی

پیش از این هم در اواخر سال ۹۷، استاندار وقت همزمان با انتصابش جمع‌آوری زباله را دردستور کار خود قرار داد و آن را در قالب پویش همگانی بخصوص برای دستگاه‌های متولی معرفی کرد، اما با وجود اجرای پروژه‌های زیباسازی ورودی شهرها، دغدغه اصلی که همان پاکسازی مستمر حاشیه جاده‌های اصلی و فرعی بود محقق نشد و عملاً با شکست مواجه شد و متأسفانه باید گفت به قفسه فراموشی‌ها رفت.

ضرب الاجل استاندار جدید

استاندار فعلی مازندران نیز پس از اینکه سکان استانداری را در دست گرفت اولویت اول خود را ساماندهی پسماند اعلام کرد و به تمامی متولیان امر در این خصوص ضرب الاجل داد. ۸ آذر ماه امسال بود که استاندار مازندران به شهرداری‌ها اولتیماتوم داد در صورت عدم پاکسازی ورودی‌های شهر‌های استان با ‏این دستگاه‌ها برخورد می‌کند. ‏

محمود حسینی‌پور با تأکید بر اینکه پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌ها در شهر‌ها و جاده‌های بین شهری مستلزم ایجاد یک نهضت و عزم همگانی است، اظهار کرد: مدیریت پسماند در شهر‌ها و روستا‌های استان به گونه‌ای باید باشد که هیچ فرد بومی و غیر بومی زباله را در طبیعت رها نکند.

وی افزود: اگر تا ۱۵ روز آینده در شهر‌ها و جاده‌ها زباله‌ای مشاهد شود، شهردار یا مسئول مربوطه را بدون تعارف عزل می‌کنم. پس از این اولتیماتوم استاندار، نخستین همایش پاکسازی ورودی‌های شهر در بهشهر به‌عنوان اولین شهر مازندران انجام شد و پس از آن نیز این پاکسازی در شهر‌های دیگر مازندران اجرا شد، ولی طبق معمول این روند ادامه دار نشد و گویا تنها برای مدتی کوتاه در مازندران رنگ عمل به خود گرفت و پس از چند هفته مجدداً رنگ فراموشی به این طرح پاشیده شد.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران بخش اعظمی از زباله‌های کنار جاده مربوط به میوه‌های سورتینگ‌ها هستند که به علت قابل استفاده نبودن در حاشیه راه‌ها تخلیه می‌شوند.

حسن جهانیان با اشاره به ضعف نظارتی در حاشیه راه‌ها افزود: به‌عنوان مثال جهاد کشاورزی زمانی که به سورتینگ‌ها مجوز بهره‌برداری می‌دهد باید بر تخلیه پسماند آن‌ها نیز نظارت داشته باشد و با رصد مستمر، مجوز کارخانه دارانی را که در حاشیه جاده اقدام به تخلیه پسماند می‌کنند، باطل کند.

وی با تأکید بر این که افرادی که در حاشیه جاده‌ها اقدام به ریختن زباله می‌کنند باید شناسایی شوند، افزود: دهیاران باید موظف شوند این افراد را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد قهری کنند از جمله محروم شدن از خدمات اجتماعی یا جریمه نقدی را در پیش بگیرند.

وعده جمع‌آوری زباله‌ها تا قبل از نوروز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران گفت: طرح پاکسازی حریم راه‌های مازندران با هدف زیبا‌سازی و ایمن‌سازی محور‌ها برای رسیدن سال نو در استان آغاز شده است.

وی با تأکید بر این که وظیفه پاکسازی و جلوگیری از ریختن زباله و نخاله برعهده بخشداری‌ها است، افزود: با توجه به اینکه حاشیه جاده‌ها در حوزه راهداری محسوب می‌شود ما نیز با بخشداری‌ها همکاری خواهیم کرد تا با کمک هم قبل از فرارسیدن نوروز و شروع شدن سفر‌های نوروزی تمامی جاده‌های استان بویژه محور‌های مواصلاتی و جاده کناره پاکسازی شود.

  • 22 اسفند 1400
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011