معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

طرح «تکام» ظرفیت روستاهای استان کرمان را شکوفا کرد

12 خرداد 1403

مدیرکل امورروستایی استانداری کرمان با بیان اینکه طرح «تکام» ظرفیت روستاهای استان کرمان را شکوفا کرد گفت: تا یک سال آینده چهره روستاهای استان متحول می‌شود.
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

طرح «تکام» ظرفیت روستاهای استان کرمان را شکوفا کرد
– اخبار استانها –
محمدجواد عبدالکریمی مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم مقرر شد که سند توسعه روستاها نوشته شود، اظهار داشت: در این راستا یک قرارگاه جهادی در وزارت کشور تشکیل شد و توسط حدود چهل کارشناس طی مدت یک سال یک طرح همه‌جانبه برای توسعه روستایی در کشور نوشته شد.

وی از اجرای آزمایشی طرح «تکام» توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در تعدادی از روستاهای سراسر کشور خبر داد و گفت: در نهایت خرداد ماه سال قبل اجرای این طرح برای روستاهای کل کشور ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به آخرین وضعیت طرح تکام در روستاهای استان کرمان، بیان کرد: از سال‌گذشته برای اجرای این طرح در استان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و امروز پس گذشته یک سال شاهد ثمرات این طرح در روستاهای استان کرمان هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح سه بخش دارد، ادامه داد: بخش نظارتی این طرح به عهده دفتر امور روستایی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و استانداری است، ریل‌گذاری آن به عهده ادارات بوده و البته در بخش سوم این خود مردم هستند که باید پای کار بیایند.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح تحرک خوبی در روستاهای استان کرمان رقم خورده و تا یک سال آینده چهره روستاهای استان کرمان متحول می‌شود، گفت: به زودی شاهد ثمرات طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در کنار دهیاران، مردم روستاها هم مشارکت خوبی دارند و می‌توان گفت امروز فرهنگ توانمندسازی در روستاهای استان نهادینه شده است، افزود: طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در واقع بازآفرینی قدرت در حوزه روستایی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به اینکه قدرت تولیدی خوبی در روستاهای ما وجود داشته که شاید مغفول مانده بود، ادامه داد: ظرفیت‌های ما در حوزه‌های مختلف با همت روستاییان در حال احیا شدن است.

وی با بیان اینکه طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در واقع سند بزرگ تحول روستایی است که می‌تواند موجب تحول و توسعه اقتصادی در روستاها شده و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرده است، گفت: این طرح، طرح وسیعی است و جنبه‌های مختلفی دارد.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه این قرارگاه به صورت مرتب طرح را بازنگری و پیگیری می‌کند، افزود: بازخوردهای این طرح از استان‌ها گرفته شده و نقاط ضعف و قوت آن رفع شده است.

وی با بیان اینکه تمام دهیاران ما پای کار هستند تا این طرح را اجرا کنند و در تمام بخش‌ها، دهیاران، شوراها و هیئت‌های اندیشه‌ورز روستایی ما توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را شناسایی کردند، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها خوبی شده تا این ظرفیت‌ها در روستاهای سراسر استان کرمان شکوفا شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح توانمندسازی دهیاری‌ها در استان، گفت: هفته گذشته در کمیته استانی وام بیش از ۴۰ طرح توانمندسازی درآمدزای غیرماشین‌آلات روستایی داشتیم.

وی با بیان اینکه عمده کار دهیاری‌های ما در بحث آسفالت و زیرسازی بود و ماشین‌آلات می‌خریدند اما طرح‌های جالبی در حوزه درآمدزای غیرماشین‌آلات روستایی ارائه شده است، افزود: یکی از وجوه اقتصادی این طرح، توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های بی‌نظیر روستاها است.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه احداث سردخانه، تولید خوراک دام، احداث مزرعه انرژی خورشیدی و طرح‌های بومگردی از جمله این طرح‌ها است، بیان کرد: به عنوان مثال ۱۰ دهیاری در قلعه گنج تقاضای راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت از ابتدای تولید علوفه تا فروش گوشت را داشتند.

انتهای پیام/۵۱۱/.

  • 12 خرداد 1403
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

برچسب ها :

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011