معرفی رایگان روستا راهکار مدیریت روستا

۴۵۰ شهر و بیش از ۸۶۰۰ روستا و آبادی کشور در معرض سیلاب

20 آذر 1399

کرمان معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۵۰ شهر و بیش از ۸۶۰۰ روستا و آبادی ما در معرض سیلاب قرار دارند و در ۲۰ سال اخیر قریب به ۷۳۰۰ سیلاب داشته ایم و ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در معرض فرسایش بادی است.

“مسعود منصور” امشب ۱۹ آذرماه در دیدار با استاندار کرمان اظهار کرد: کشور ما شرایط خاصی دارد و ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور در معرض فرسایش آبی است که ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوبات حاصل از این فرسایش است.
وی افزود: ۴۵۰ شهر و بیش از ۸۶۰۰ روستا و آبادی ما در معرض سیلاب قرار دارند و در ۲۰ سال اخیر قریب به ۷۳۰۰ سیلاب داشته ایم و ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در معرض فرسایش بادی است.
منصور تصریح کرد: برای برون رفت از این مشکلات کار جامع و هماهنگی همه بخش های صنعت، توسعه شهری، کشاورزی و … نیاز است و کارهای آبخیزداری می تواد به شدت این بحران هار را کاهش داده و سایر بخش ها باید رسالتشان را انجام بدهند.
رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه بسیاری از قنوات و چاه های کشور با عملیات آبخیزداری احیاء شده، بیان کرد: ۳۰ میلیون هکتار تاکنون عملیات احیا آنها انجام شده و عقب افتادگی جدی داریم و در استان کرمان به ۱۶ درصد از کل می رسیم.
وی افزود: اما همین کارهای کم که یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار در شمال استان کرمان را در آبخیزداری شامل می شود، سالیانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب استحصال و کاهش تبخیر آب را موجب شده و ۹ میلیون تن کنترل فرسایش و ۲۰ درصد تقویت پوشش گیاهی را به دنبال داشته است.
منصور با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی صنایع چوب کشور ۱۳ میلیون مترمکعب است، گفت: اکنون این صنایع با حدود ۷ میلیون مترمکعب کار می کنند و واردات مشکل دارد و به دلیل ارزبری بالا صنایع تمایل ندارند لذا زراعت چوب می تواند به عنوان یک روش جایگزین عمل کند و انگیزه اقتصادی دارد و کشاورزان حاضر هستند از کشت موجود به زراعت چوب تغییر بدهند.
وی افزود: اراضی ملی را در اختیار می گذاریم و تسهیلات کم بهره و با تنفس به ازای هر هکتار می دهیم و خرید تضمینی تدریجی خواهیم داشت که امسال جهش ۳۰ هزار هکتاری هدفگذاری شده و ۷۰۰ هکتار از این میزان در استان کرمان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال سه استان برای نخستین بار از پساب برای زراعت چوب استفاده کردیم و نیاز به مساعدت مسئولان استان برای پیشبرد این کار در استان کرمان داریم.
وی افزود: در استان کرمان به دلیل قدمت کارهای بیابان زدائی تاغ زارهای متعددی داریم که کابری های متناسب و متاجنس با این تاغزارها را در دست داریم که در چرخه بهره برداری وارد شوند.
منصور در ادامه تصریح کرد: منابع طبیعی این اختیار را دارد تشکل ها را احراز صلاحیت نموده و مجوز فعالیت بدهد که فرصت خوبی است و بیش از ۶۹۰ تشکل امسال ایجاد کردیم و بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان با این ها قرارداد بستیم که آشتی بین مردم و فعالیت های منابع طبیعی است و در استان کرمان این پتانسیل وجود دارد.
وی با اشاره به ظرفیت های استان کرمان در گردو، گل محمدی، بادام و … گفت: صنایع فرآوری به شدت می تواند به اشتغال کمک کرده و آب بری کمتری داشته باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم همراهی معادن در احیاء و بازسازی منابع طبیعی تخریب شده گفت: پایگاه اطفاء حریق جنوبشرق تجهیز و تا خردادماه سال آینده بهره برداری می شود و در بحث بالگر باید کمک شود.

  • 20 آذر 1399
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

پشتیبانی و فروش

تلفن واحد پشتیبانی و فروش: 7000 15 35 011  داخلی 3 
همراه (مدیر فروش) : 2208 666 0911   

آدرس

مازندران بابل چهار راه نواب صفوی روبروی اشرفی 16 جنب گل و بلبل
تلفن و فکس: 7000 15 35 011